Valgets kvaler... Hvordan se skogen for bare trær!?

For nøyaktig et år siden kontaktet vi et Svensk firma Som skulle hugge ned skogen på den ene delen av eiendommen vår. De skulle bruke veden til bio brensel. Vi skulle lage en " woodland garden". Firmaet skulle derfor få all ved mot at vi fikk denne jobben gratis.
Tiden gikk, men firmaet kom aldri for å. fjerne skogen. Nå, ett år etter fikk vi beskjed fra dem om at trærne våre var for store for deres skogsmaskiner, men de hadde videreformidlet kontakten til et annet firma som kunne gjøre jobben. De har vært og sett på skogen og sagt at "ja, dette tar de på seg"! Jeg har bedt om å få muligheten til å. Merke noen trær som skal fredes. Problemet er at dette plutselig viser seg å være vanskeligere enn først antatt. Jeg ønsker å beholde noen traer med "litt personlighet" - altså noen litt krokete eller vindskjeve eksemplarer. Skogen er jo full av dem, men avtalen er at jeg skal kunne merke av 12-15 trær! Hvilke skal jeg velge!?!?






Det er jo flott med trær som "henger" ut over elven, så jeg må jo ta vare på et par av dem!?




Trær som etter hvert har vokst inn i hverandre forteller sine egne historier. Burde jeg ikke velge noen slike?

Trær som en gang har veltet, men likevel retter seg opp og vokser videre har alltid fascinert meg, så et av disse skal jeg i alle fall ta vare på..!?


Andre trær kan jo bli fine om de trimmes for å fremheve deres særegenhet!?
Jeg ser for meg at jeg kan fjerne noen store grener og beholde de særegne formene hos enkelte trær- men problemet er at jeg i alle fall kunne tenke meg å beholde 20- 30 trær bare langs elvebredden - og da hadde jeg ennå ikke sett på dem dypere inn i skogen - mot vår innkjørsvei. Dette blir ikke lett! Jeg MÅ bruke et slikt firma.
Det blir alt for mye å ta seg av alene. Det er jo sikkert snakk om noen hundre trær jeg ellers må sage ned alene. Det blir for mye, så derfor er jeg avhengig av at et profesjonelt firma gjør jobben, men de ønsker jo å kutte flest mulig trær for at dette skal bli en lønnsom forretning for dem.
Noen som har noen innspill ?

Kommentarer

  1. Det der tror jeg er vanskelig, og ærlig talt tror jeg at jeg heller ville valgt løsningen med å gi bort "ved på rot" og blinke de trærne som det er lov å ta. Og porsjonere ut. Samt begynne i de områdene hvor det ikke var så farlig. Om du har flaks får du kontakt med 2-3 stykker som er interessert i å skaffe billig ved på denne måten og som gjør det slik du vil ha det.
    Jeg har liten tro på løsningen du har valgt, men jeg har da tatt feil før - og vil sikkert gjøre det flere ganger.

    SvarSlett
  2. Åh, så spennende...og vanskelig. Valgets kval! Men så kjempeflott at du får hjelp til å rydde området :) Jeg tror på løsningen du har fått.

    Treet som henger utover elven og den krokete som har rettet seg opp etter et velt var lekre. Og den skjeve på det nederste bildet. Bilde nr 3 ville jeg fjernet, men det er jo en smakssak. Se litt på hvordan f.eks furuen(?) på det første bildet og andre nåletrær vokser. Blir veksten berørt av trær som står tett på slik at treet blir glissent på siden? Evt kan grener fjernes og treet stammes opp. En viss fordeling mellom nåletrær og løvfellende bør det være synes jeg. Noen trær er ekstra dekorative, f.eks lønn med høstfarver. Har du en eik blant træne, ville jeg tatt vare på den. Trær med bred krone vil gi ideelle forhold for woodlandet ditt med lys på vårparten og skygge om sommren.

    SvarSlett
  3. Jeg kom på noe... kanskje du kunne spare ut et par stammer på et par-tre meter som f.eks kryphortensia (klatrer i alt) og skogranke (furu for bedre feste) kunne få klatre i?

    SvarSlett
  4. Å, du har litt av en oppgave foran deg!

    Kan du begynne i det små og arbeide deg gradvis utover i det ville?
    Det ser ut til å være endel småkratt og dødt rundt, fjern dette før du går i gang med de store trærne.
    Trærne som henger ut over vannet ville jeg ha fjernet, de ser ikke ut til å være ved spesielt god helse, men det krokete som hadde bøyd seg innover hadde jeg også ville bevart.

    Ellers tror jeg på smgj sin løsning, et firma med store maskiner kan ødelegge mye.

    Lykke til :)

    SvarSlett
  5. Det lyder som et spændende projekt - det er svært at vejlede, når hele området ikke kan fornemmes. Jeg ville sætte nogle rammer for hvad jeg ønsker i forhold til den nye have. Skal det være japansk, engelsk... eller hvad vælger du? Valg af have type er for mit vedkommende afgørende for udvælgelsen af træerne - et par enkelte sjove træer ville jeg også bevare, men tilgengæld ville jeg også udvælge et par smukke og velproportionerede træer, der kan være med til at give haven nogle gode linier. Jeg ville ligesom Ninni også "gemme" at par stammer til vækster, der elsker at slynge sig.

    Rigtig god fornøjelse med projektet - jeg venter spændt på billeder ;o).

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg