PH måler. Nå vet jeg surhetsgraden, men hva gjør jeg så??

Jeg kjøpte en ph måler sammen med det nye drivhuset mitt nå i år. Jeg har begynt å teste den rundt omkring på eiendommen, og jorden virker veldig basisk! De fleste steder var PH verdien på 7. Dette betyr vel at jeg må kalke en god del?? Jeg har lest at rhododendron skal ha en surhetsgrad på rundt 5,5 - 6,5, men siden de ikke liker kalk - hvordan skal jeg da senke ph verdien for disse?
Kan jeg virkelig stole på resultatene fra ph- måleren? Er det noen andre av dere som har erfaring med disse apparatene?

Kommentarer

  1. Jeg har ingen erfaring med ph-målere dessverre. Det burde jeg jo absolutt ha! Hmm...tror jeg må sjekke litt rundt og skaffe meg en selv. Håper det kommer noen tilbakemeldinger. Du kan jo legge ut temaet på hagegal :) Har du en sekk jord liggende, kan du teste apparatet ditt i den? Eller under et grantre?
    Kalk gir jorden enda høyere ph-verdi. For å gi Rhododendron og andre surjordsvekster gode vekstvilkår, kan du grave et stort plantehull og fylle med Rhododendronjord i sekk. Så kan du gå i barskogen og samle barnåler og toppjord derfra til den store gullmedaljen og bruke som toppdekke/blande i jorden. Man får også kjøpt et middel som forsurer jorden på hagesentre.

    SvarSlett
  2. Jeg tror ikke du skal henge deg så mye opp i ph-verdien. Og som Ninni skriver så kan du tilføre rhododendronjord der det trengs.

    Hvis du virkelig vil vite hvordan jorden din har det bør du vurdere å foreta en jordanalyse slik at du får bedre oversikt over om jorden faktisk trenger kalk. Kanskje er det nettopp at det er nok kalk som er grunnen til at ph-verdien er såpass høy?

    SvarSlett
  3. Hej!
    Mitt råd till dig är att ALDRIG kalka. Det är bättre att tillföra jorden gödning (kogödsel), då större delen av kalket rinner bort. Ditt ph är bra.
    För rhododendronen: Du har redan jord, så du behöver INTE köpa rhododenronjord. Du ska köpa okalkad naturtorv och blanda detta med din jord. Tillför gärna lite täckbark i blandningen, så får du ännu bättre jordstruktur. Och kogödsel för näringens skull.
    Ta några bilder på din rhododendronen, dels på hela plantan, dels en närbild på några blad, så kan jag se om du har för hög ph eller ej..:-)

    SvarSlett
  4. Jeg ville vært forsiktig med å blande ny dekkbark i jorden. Nedbrytningsprosessen krever nitrogen, så da bør du evt punktgjødsle med ekstra nitrogenrik gjødsel. Bark som har ligget ute en stund er super jordforbedring.

    SvarSlett
  5. Generelt kan jeg si at billige PH-målere vanligvis har relativt begrenset riktighet. Skal man måle jordens PH verdi forskriftmessig,så PH meteret først kalibreres i nøytralt vann. Dvs. distilert vann med PH7. Deretter må en bestemt andel av jord tilsettes en bestemt mengde nøytralt vann som må stå minimum 24 timer. Deretter siles vannet av, og da kan man måle riktig PH i dette vannet. Dersom en forutsetter at den mlte PH på 7 er i nærheten av det korekte, så er dette for høyt til de aller fleste rododendron. Rhododendron trives i lett, luftig humusrik jord, som ikke er fuktig, men ikke gjennomvåt. De trives best i hellende tereng i delvis skygge.
    Det du bør gjøre for å få dine rhododendron til å trives er å skape slik jord på riktig plas.
    - Du blander din egen rhododendronjord i en haug på følgende måte: 1del støpesand,en del av den jorden du har i hagen, en del barnåler. Dersom du har egen kompost eller husdyrgjødsel tilgjengelig, så blander du dette inn. NB. Ikke bruk hønsegjødsel, da denne inneholder kalk, og vil forhøye PH verdien. Dersom du ikke har barnåler tilgjengelig fra skogen, så kan du erstatte dette med furubark. Har du ikke kompost eller husdyrgjødsel til rådighet så kan du bruke fullgjødsel. Når det begynner å ryke av haugen så har du god gang i mikroprosessene i haugen. Spavend haugen noen ganger i løpet av sommeren, når det slutter å ryke av haugen er den klar til bruk, og du har en perfekt jordblanding for rhododendron. Oppskriften er brukt med stort hell i Haugesund i store felt gjennom mange år.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg