Hortensia til skogen... /Hydrangea for the forest....

Er det en plante jeg stadig vender tilbake til, så er det Hortensia. Hver sommer kjøper jeg en mengde store, frodige eksemplarer som vi har på terrassen. I fjor begynte jeg å plante disse i hagen i Sverige og i vår var de noen av de første plantene som begynte å spire. Nå er jeg veldig spent på om de kommer til å blomstre. De er av typen:  Hydrangea macrophylla.
If there is one plant I constantly tend to buy over and over again, it must be Hortensia. Every summer I buy a lot of these big, lush bushlike plants on the terrasse. Last year I started to plant them in the garden in Sweden after they had finished their bloom. This spring these plants were some of the first to come up with green sprouts. I am very excited to see if they will produce flowers this year. All of them are different colours of Hydrangea Macrophylla.
I mellomtiden har jeg begynt å kjøpe hortensia på terrassen i Oslo. Jeg synes jo plantene er fantastiske, med store, frodige blomster og vakkert bladverk. Samboeren er litt mer skeptisk og hevder disse påminner om begravelse!? Derfor forsøker jeg å smugle dem ut dit en etter en i håp om at de ikke skal bli lagt merke til med det samme... men det er jo litt vanskelig å unngå å få øye på dem, så den taktikken har ikke vært helt vellykket.
Mitt neste argument har da vært at jeg skal plante dem i skogen i Sverige, men at de først må stå og blomstre på terrassen en periode først.... Jeg vet ikke om akkurat det argumentet er mer troverdig, for hittil har det i alle fall ført til at jeg får plante mine hortensia på terrassen her i Oslo ;-)
In the meantime I have started to purchase hydrangeas for the terrasse in Oslo. I find these plants to be astonishing, with their big, lush flowers and beautiful foilage. My partner is more sceptical and claim they are reminders of funerals!? Due to this I try to smuggle them to the terrasse, hoping they will not get noticed right away.... but that turns out to be a bit difficult since they are quite eyecatching... so those tactics haven`t been very successful.
My next argument has been that they are purchased to be planted in the forest over in Sweden. They just have to adapt on the terrasse first.... I am not sure if these arguments are more credible, because so far I have been allowed to plant them on the terrasse ;-)


Kommentarer

  1. Takk for besøk på min blogg !! Liker og Hortensia godt. Har to i hagen. Den eine har eg hatt i mange år, med flott bløming kvar sommer. To siste vintrane har dei frose tilbake, så tviler litt på bløming i år.... Men flotte er dei no !! ( ps. har aldri opplevd Hortensia som begravelsesblom....hehe)

    SvarSlett
  2. Hortensia er flotte, men jeg har ikke så mange av dem selv allikevel. Forstår ikke helt koblingen til begravelser....:-\

    SvarSlett
  3. Hei du

    Det var moro å få treffe deg igår.
    De små plantene var overskudd av frøsådd. Om du ikke vil ha de kaster du de bare. Jeg har det med å så litt for mye hvert år.. Det værste er at man lærer aldri heller :-)

    SvarSlett
  4. Så fine Hortensia!!!
    Jeg har liksom ikke lykkes 100% med mine hortensia, men satser på at de tar seg opp igjen!

    Fin blogg!!! :D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg