Plantedag på fantastiske Ramme gaard!

I helgen oppsøkte jeg fantastiske Ramme gård sammen med familie. Desverre hadde jeg allerede avtalt å hjelpe til med borddekning til et 50 årslag på Lørdag, så jeg gikk sikkert glipp av en del godbiter, men jeg kom likevel hjem med et stort smil om munnen og mange nye arter etter en tur på Ramme Søndag! 
This weekend I visited the magnifiscent Ramme farm for the first time. Unfortunately I had already made arrangements to help a friend preparing his 50 year birthday on Saturday, so I could not go until Sunday, but still I managed to come home with a big smile on my lips...!

Denne planten var jeg veldig glad for å få fatt i! Det er en ekstra storbladet Magnolia: Magnolia Oriental Charm Trippel X Macrop. Bladene er på opp til 50 cm i størrelse nå. Tommy som solgte meg denne sa de blir enda større når de vokser til. Blomstene blir store og hvite. Med sin eksotiske form kommer den til å passe perfekt inn i Middelhavshagen!           I was very exited to get hold of this exotic looking Magnolia Oriental Charm trippel X Macrop. It has extra big foilage: 50cm long leaves and big, white flowers when it goes into bloom. This will be a perfect addition to my "mediterranean" part of the garden in Sweden.
En annen skjønnhet: Duetre - eller Davidia Involucrata har stått på ønskelisten siden jeg først så denne for et års tid siden. Den får store, hvite høyblad ved hver blomsterstand. De tynne bladene beveger seg ved det minste vindpust og minner om hvite duer som svever mellom grenene. Treet kommer opprinnelig fra Kina. Jeg vurderer å plante dette som et tuntre selv om det kan ta 30 år før det begynner å blomstre!?
Another beauty. The pigeon tree - or Davidia involucrata has been on my wishlist ever since I first got to know it. It gets big, white leaves at the base of the flower stems. These move at the slightest breeze and may resemble white pigeons flying between the leaves. The tree originates from China. I consider planting this as an ornamental tree even though it might take up to 30 years before it starts to bloom.
Slik ser treet ut i blomst:
This is what the tree looks like in bloom:
Jeg bor jo like ved Bygdøy alle og har lenge beundret de store, flotte kastanjetrærne langs veien. Når jeg kom over dette flotte eksemplaret av en Japansk kastanje kunne jeg ikke la være å kjøpe det. Denne sorten får veldig mye større blader enn den vanlige norske varianten. Denne får gule blomster og fruktene ser dessuten ut som store fiken, heller enn kastanje. Virkelig en vakker plante! Den skal jeg plante i et område som egentlig består av en mengde gamle bærbusker og krattvekst, noe som betyr at jeg har enda en del av hagen jeg må begynne å rydde plass i...
The main street close to where I live in Oslo is known for its big chessnut trees. When I came across this fantastic specimen of a Japanese Chessnut at Ramme, I just had to purchase it! This plant blooms with yellow flowers at springtime. The fruits resemble figs rather than chessnut and it has gigantic foilage compared to the Norwegian variant. - A real stunner! I am planning to plant it in an old berry bush part of the garden. At the moment it is a real wasteland, so yet another part I need to work on...!

Jo, jeg kjøpte en del planter til vår Woodland hage også. Blant annet denne: En Azalea Mandarin Lights. Den har en så vakker, oransje farge at jeg vurderer å plante den i "Middelhavshagen" som går i dyprøde, oransje og varmgule nyanser. Men den er jo perfekt i skogen også!
Of course I had to purchase a few more plants for our Woodland garden as well. This is an Azalea Mandarin lights. It has a beautiful, orange colour, so I am really considering rather plant it in the "mediterrranean garden" instead, since this have plants in deep red, orange and warm yellow tone schales. But then again - it would be a perfect addition to the forest as well...

Kommentarer

Populære innlegg