Mitt lille stykke Spania... i Sverige! / A little piece of Spain... in Sweden!

I dag har vi brukt mye tid på å utforme min lille "Middelhavshage" som jeg ønsket å anlegge bak drivhuset. Vi har fylt 10 kubikkmeter singel/grus oppå 200 kvadratmeter fiberduk, plantet ulike typer palmer, kaktus, liljer og sommerblomster for å bringe tankene hen på varmere breddegrader. Været er helt fantastisk for tiden, så plantene stortrives her i Norden!
Mitt eneste problem er at nesten ingen av dem er i blomst disse ukene når jeg endelig er i Sverige. Det skal jeg prøve å planlegge bedre neste år!
Today we have spent a lot of time shaping my little "Mediterranean garden" behind our greenhouse. We have added 10 cubic meters of gravel on fibercloth fabric covering about 200 square meters. We have planted palmtrees, cacti, lillies and summer flowers to give an impression of a mediterranean garden . The weather is fantastic these days, so the plants seem to thrive! My only problem is that very few of the flowering ones are in bloom the weeks we spend our summer holiday here, so this is something to plan better next year!


På bildet ovenfor: Vi har gjort bruk av de store steinene som er rester av ruinene fra et hus som en gang sto her. Vi har valgt å bruke singel oppå fiberduken. Noen steder har vi også fylt med bark for å skape kontraster.  På bildet; en palme (Phoenix_Roebelenii) helt til venstre. I forgrunnen ses noen kaktus, midten en hvitblomstrende hortensia og bak den en Cymbidium = en type orkidé . Fremme til høyre en "ananaslilje"= (Eucomis Bicolor)
On the picture above: We have made a feature of the big stones remaining from a mansion once located in this part of the garden. We have chosen to add gravel on top of fiber fabric cover. A few places we have also used bark for contrast. Plants in the picture: a palm (Phoenix Roebelenii) to the far left. In the foreground are a few types of cactii, centre a white flowering hortensia and behind it a orchid: Cymbidium. In the front to the right a Eucomis Bicolor.

Jeg fikk en mengde begonium knoller av min søster og svoger i høst. En del av disse har blitt plantet i Middelhavs hagen. De fortalte meg at disse er sorten "Skaugum begonia", men kan dette stemme? Disse er rød- oransje på farge, med gule støvbærere i midten. Slanke, vakre blomster. Utrolig vakre. Noen som vet navnet på dem?
I was given a lot of begonia rhizomes from my sister and brother in law this autumn. A few of these have been planted in the "Mediterranean garden" I was told these were called "Skaugum begonias", but can this be correct? The flowers are elegant, orange- red with yellow stamens. They are very beautiful flowers! Do any of you know their name?



Bildet over til venstre: En Canariapalme "Phoenix Canariensis". Ingen av palmene jeg har i hagen så langt vil tåle frost, så jeg har gravd et hull for pottene og plassert plantene i disse. Deretter har jeg lagt fiberduk over potten og fylt på med singel eller bark for å gi et intrykk av at de er plantet direkte i bakken. Det samme gjelder for kaktusene på bildene.
Bildet over til høyre: En storbladet asiatisk magnolia som forhåpentlig kommer til å få store, hvite blomster til våren. Klikk gjerne på bildene for større utgave.
The picture above to the left: A canary island palm tree: "Phoenix Canariensis". Neither of the palm trees I have in my garden at the moment can survive a frosty, Swedish winter. I have therefore dug holes in the ground and placed the plants with pots there. On top of the pots I have placed a fiber cloth fabric and covered with gravel or bark to give the impression of the plants being planted directly in the garden.
Picture above to the right: An asiatic magnolia with extra large foilage. Hopefully this will survive the winter and bloom with large, white flowers in spring.

Kommentarer

  1. Du store min tid! Å, jeg er nesten målbundet! SÅ flott! Utrolig lekkert med palmer og middelhavsplanter!! Og SOM du har stått på siden sist jeg besøkte bloggen din! Drivhuset er oppe og går?! Ja, her skjer virkelig alt i et forrykende tempo, nå skal jeg bla meg nedover :) Hvor tar du energien din fra..du må være utstyrt med et ekstra gir :)

    SvarSlett
  2. Så flott det blir hos deg!

    Det stemmer at dette er en Skaugum ja :) De blir bare finere og større for hvert år! Hvis du har studert midten på dem vil du se at det er to forskjellige (jeg vil tro hann og hunnblomster :))

    Kos deg med hagen din, det er hyggelig med en titt.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg