Drivhuset i September /My greenhouse in September..





















Jeg må inrømme drivhuset mitt ikke akkurat bugner av planter denne sommeren. Det skyldes hovedsakelig to ting. For det første ble det først oppført i løpet av sommerferien. For det andre bor jeg jo ikke på feriestedet i Sverige, så hagen og plantene må stort sett klare seg selv. Jeg har jo ikke fått installert noe automatisk vanning der inne ennå, så jeg har derfor vært forsiktig med å plassere for mye grønt ennå. Noe er det likevel.
Blant annet har jeg plantet en Thunbergia Alata, eller "Black eyed Susan" som den kalles på engelsk. Den er en ettårig klatreplante som stort sett blomstrer rikt hele sommeren. Min variant er gul med svart midte, men den kommer også i rød, rosa, hvit og oransje varianter.
Den rødblomstrende klatreplanten er en Mandevilla. Denne er flerårig i frostfrie deler av verden og kan dekke hele husvegger. Jeg må nok ta den innendørs om vinteren, men den er ellers en forholdsvis enkel og nøysom plante så lenge den får nok lys. Trives best i  full sol og klarer seg på lite vann.


I I have to admit that my greenhouse is not blooming this summer. There are two main reasons for this; First of all it was not constructed before the month of July. Since it is located in our summer house, we can only visit during weekends, so it is not ideal to have it filled with lots of plants, especially since we don`t have any kind of automatic irrigation installed, so I have therefore been careful adding to much green. Anyway, the little we have actually seems to thrive, in spite of weeks without care. 
The picture above shows plants in a bed I have made inside the greenhouse. The yellow plant is a "Thunbergia Alata, or "Black eyed Susan". This is a rich- blooming annual vine flowering all summer. My specimen is yellow with black midst, but can also be bought with red, pink, white and orange flowers. 
The red vine is a red Mandevilla. In more tropical parts of the world, this is a perennial vine, but I will need to take it indoors during winter to ensure a long life for this beautiful plant. It also comes in white or pink (most common.) 

I mitt forrige drivhus hadde jeg hengt opp flortynne gardiner kjøpt på IKEA, men denne gangen ønsket jeg å forsøke meg med noe som ikke slipper inn fullt så mye sollys. Jeg kjøpte derfor inn fiberduk beregnet på å beskytte frukttrær fra fuglenes herjinger. Denne hang jeg opp med gammeldagse "spiraltråd" oppheng. Enkelt, rimelig og effektivt, siden jeg nå kan skyve gardinene helt til en eller begge av drivhusets kortsider. 
Siden jeg aldri fikk mulighet til å sette i gang noe særlig dyrking i drivhuset plasserte vi inn noen hagemøbler der og benytter rommet som hagestue på gråværsdager. Det fungerer det helt utmerket til! Jeg gleder meg likevel veldig til jeg kan dyrke frøplanter der på vårparten! 

In my last greenhouse I used thin curtains purchased at IKEA (the kind used to prevent mosquitos from entering a room) This time I wanted to use something that prevents a bit more sun from entering, so I bought a fiber cloth fabric intended for protecting fruit trees from birds. I used old fashioned "curtain wires" to mount them in the ceiling, enabling me to pull the curtains completely to one - or both ends of the greenhouse. Since I never got to grow very many plants here this summer, we placed some garden furniture indoors and use the room for outdoor living room on grey days. The house works perfectly for this, but I am still looking forwards to use it for planting seedlings during springtime! 

Kommentarer

  1. Thunbergia alata kan leve i årevis, men er ikke lett å overvintre i potte innendørs. Ta den heller med til din hage i Spania. Før du vet ordet av det har du hundrevis, og må luke dem...:)

    SvarSlett
  2. Hi! It's a wonderful idea to turn the greenhouse into a living room. Yours have a pleasant atmosphere - must be great to be inside, especially as cooler days are comming. Your picture inspired me to collect ideas to my planned sommer house. Could I use your photo - with a link to your blog - in my post about good examples of greenhouses?

    Eszter

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg