Flere planter til min Woodland hage. More plants for my woodland garden.

Helt siden jeg bestemte meg for å lage en Woodland garden i vår svenske skog har jeg hatt lyst å plante trillium der. Jeg har kjøpt en del frø via internett, men har funnet ut at det kan ta opp til 3 år før de begynner å spire- og kanskje 7 år før de begynner å blomstre , så jeg bestemte meg for å kjøpe ferdige planter også. Heldigvis hadde http://planteliste.net noen tilgjengelig. Jeg kjøpte bare en av hver sort for å være sikker på at de vil overleve i min skog.
Her en Trillium rugelii. Er jeg heldig vil de blomstre til våren!
Ever since I decided to plant a woodland garden in our swedish forest, I have wanted to have trilliums there. I have bought seeds of different types on the internet, but since it will take up to 3 years before the seeds will produce sprouts, and about 7 years before they go into bloom, I decided to buy fully grown plants as well. The problem is that trilliums are not very common here in Norway. Fortunately the website; http://planteliste.net had some available. I only bought 1 of each kind to make sure they will survive in our forest. Here a Trillium Rugelii. If I am fortunate they will go into bloom this spring!

Her en Trillium Recurvatum. Denne sorten vokser vilt i Midtre og østre deler av Amerika, men den står i fare for å dø ut i flere stater. Planten får dyprøde blomster. Kronbladene er opp til 3 cm store.
Disse bildene er ikke mine, men hentet fra Planteliste; http://planteliste.net siden mine planter er i dvale under jorden frem til våren.
Here a Trillium Recurvatum. This species  are originally coming from Mid - to Eastern USA, but are in danger of going extinct in the wild. The plants have deep red flowers.






Andre woodland planter jeg har kjøpt fra Planteliste er;
Other woodland plants I have bought from Planteliste are: 
Uvularia Grandiflora:                                                     Sanguinaria Canadensis.



I skogen vår vokser mange typer bregner vilt. Likevel kommer jeg til å prøve ut litt mer uvanlige sorter, som
denne; Dryopteris filix-mas 'Crispa Cristata'. Jeg har også kjøpt andre sorter som frø fra andre internettsider.
In our forest several types of ferns grow in the wild. Still I will try to plant some more types, like this one: Dryopteris filix-mas 'Crispa Cristata'. I have also bought seeds of other kinds from different internet suppliers.

Kommentarer

  1. Spennande å følge bloggen din og woodlandet ditt.
    Bregner er eg blitt meir og meir glad i som hageplante og dei passar veldig godt i woodlandskapet.
    I bloggen min ligg det ein award og ventar på deg! ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg