Hva skjedde med Middelhavshagen?/ What became of my Mediterranean garden?

De av dere som fulgte med i bloggen i sommer vet at jeg planla å anlegge en "Middelhavshage bak mitt nyoppførte drivhus. Der var planen å plassere en del planter som vanligvis forbindes med sydligere himmelstrøk. Jeg plantet storbladet Magnolia, drueranker, Canna, palmer, kaktus og sukkulenter. Med andre ord, mye som må bringes innendørs om vinteren!
Selv om det etter hvert ble ganske frodig i denne delen av hagen har jeg en lang vei å gå før jeg har fått et "middelhavspreg" på den, men planene er mange for neste sesong!
Drømmen er å brosteinsbelegge området, kjøpe inn en hagefontene som midtpunkt, mure opp en levegg med buegang ut til frukttrehagen jeg planlegger å anlegge ved siden av. Bygge opp en pergola i forkant av denne og kle den med druerankene og Wisteria++ ... Det er jo lov å drømme!?


Those of you reading my blog this summer know that I planned a "Mediterranean garden" behind my new greenhouse I wanted to use plants resembling the ones growing in warmer areas of Europe. I planted big leaved Magnolias, grape vines, canna, cacti and succulents ++. In other words, things that need to spend the winter indoors!
Even though the garden became quite lush during summer, it was a long way from the one I had planned. My dream includes paving the area with a brick ground, get a water fountain as centerpiece, build a brick wall with archways leading to the fruit tree garden I plan to make, Build a pergola and plant vines of grapes and Wisteria covering this. After all, we are allowed to have dreams!?
Jeg plantet en god del typer liljer, dahlia, orkideer, canna og roser. Noe passet veldig godt inn. Andre ting vil jeg nok flytte til andre deler av eiendommen.
Denne liljen heter "Big Brother" og blir opp til 3 meter høy. Blomstene er gigantiske, som dere sikkert ser av hånden min, som ikke er veldig liten.
Desverre var planten begynt å visne på dette bildet. Det er en av bakdelene ved å ikke kunne besøke hagen på daglig basis!
I planted many types of lilies, dahlia, ocrchids, canna and roses. Some fitted in nicely. Others will probably be moved to other locations of the property. The lily on the picture below is called "Big brother" and can grow up till 3 meters tall. The flowers are huge as you might see by comparing my hand to the petals.


Kommentarer

Populære innlegg