Frognerparken / The Frogner park.

Forrige helg var været nydelig, så vi bestemte oss for å gå på tur til Frognerparken.
Helt siden jeg flyttet til Oslo for 15 år siden ble Frognerparken umiddelbart "min" park! Med jevne mellomrom  besøker jeg den bare for å studere Gustav Vigelands mange fantastiske statuer. I mine øyne er denne parken unik i internasjonal sammenheng, både fordi én kunstner har hatt mulighet til å utføre alt fra parkens design, statuer, trapper, smijensporter, relieffer ++, men mest på grunn av at absolutt alt er laget av en mann som hadde noe på hjertet når det gjaldt menneskets eksistens. Last weekend we had a beautiful weather here in Oslo, so we decided to take a walk in the Frogner park near my home.
Ever since I moved to Oslo 15 years ago, this park immediately became "my park"! so every now and then I visit to study the many works of Gustav Vigeland. In my eyes this park is unique even in international standards, both because óne artist have had the opportunity to be the architect and designer, shape the statues, iron gates, stairways, streetlights, relieffs +++, but mostly because the stories told by it all! Every single piece is made by a man with something on his heart regarding life and human existense.





Livstreet. Rundt en stor fontene, sentralt plassert i parken finnes en samling "Livstrær". Hver av statuene symboliserer menneskers ulike forhold til livet. Her finner du foreldrene med så store ambisjoner for sine barn at de skyver sine barn opp og frem, mennesker som ikke takler livet, som opplever livet som for tungt og vanskelig. Døden, Fødselen, kjærligheten og så veldig mye mer finnes i disse statuene. Nedenfor et eksempel på livstrærne.
The tree of life. Surrounding a large fountain held by 6 naked men, centrally located in the park, there is a collection of "trees of life"  Each of these statues symbolize our different attitudes to life. Here you find the parents with so big ambitions on their children´s behalf that they push them upwards, people not dealing with their lives or experiencing life as difficult and hard. Others again "fly through" life and some are consumed by it. Death, birth, lave and so very much more is carved into these statues. Below- an example of one of the "trees of life".



Litt av parken med "Monolitten" i sentrum
Some of the park with the "monolite" in the centre.







Kommentarer

  1. Jeg er også veldig glad i Frognerparken og Vigelandsanlegget. Jeg bor langt nord, så det er noen år siden sist jeg var der, men jeg har vært fascinert av anlegget siden bestemor tok meg med dit da jeg var liten og vi besøkte tante i Oslo. :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg