En ivrig liten hjelper.... /An eager little helper...

Nå som snøen er i ferd med å smelte på eiendommen vår i Sverige er det ikke vanskelig å se at en viss liten "hjelper" har vært ivrig tilstede i høst/tidlig vinter. Over alt finner jeg stubber av trær som har blitt kuttet ned og fraktet bort. Vår lille "hjelper" kommer vannveien og som nevnt før har den ivrig fjernet alle mine pryd- og frukttrær, men den har også felt store, ærverdige bjørketrær. 
Hvem er så denne krabaten? Jo, synderen er en gnager som kalles Europeisk bever; "Castor Fiber".
De var egentlig utryddet i vill tilstand i Sverige og store deler av Europa på grunn av omfattende jakt på deres fine pels som jo er vanntett, kraftig og fyldig. Norge var ett av de få landene den overlevde i, men selv her hadde vi bare 60- 100 eksemplarer på det verste. Nå har vi over 70.000 individer og den norske bestanden har muliggjort at bever kunne gjeninføres i Sverige og Finland. 
Sverige har i dag mer enn 100.000 av     denne ivrige gnageren!                               Above: The beaver picture is borrowed from Wikipedia.

Now that the snow is about to melt on our property in Sweden it is not hard to see that a certain little "helper" has been eagerly present this autumn/ early winter. Everywhere I find tree stumps poking out of the snow as proof about the trees that has been cut down and brought away. Our little "helper! moves  along the water and as previously mentioned it has cut down and eaten all my ornamental- and fruit trees, but it has also removed big birches. 
Who is this little fellow? Well, the european beaver; "Castor Fiber" stands guilty as charged! 
Originally they went extinct in Sweden due to massive hunting on their fur. 
Norway was one of the few countries where it survived, but even here we only had about 60-100 individuals in total at the lowest. Today the population has grown to more than 70.000 individuals and the Norwegian population has made it possible to re-instate the bever into the wild in both Sweden and Finland. Sweden has now more than 100.000 individuals of this eager rodent. 

Det høres kanskje ut som beveren er et skikkelig skadedyr- og når det gjelder mine kjære pryd- og frukttrær føles det nok slik, men den er faktisk et veldig nødvendig nyttedyr i vår skandinaviske natur. Mer om det i et annet blogginlegg.

It might sound like the bever is a real pest- and when it comes to my ornament- and fruit tress it might feel this way, but actually the bever is an important keystone species! More about that in a later blog.

Nedenfor: Noen av MANGE trær beveren har kuttet i høst!
Below: Some of MANY trees the bever has cut down on our property this autumn!





Kommentarer

  1. Ågudhjelpemeg - jeg får sånn huckleberryfinn-opplevelse, og strever på 3. årets med å venne meg til at det heter ikke oter, men bever... De er fantastiske, selv om naboen er sur for at de kverka epletrærne langs elvebredden. God helg! HS

    SvarSlett
  2. Kan du ikke beskytte stammene på de trærne du vil ha med kyllingnetting? Fungerer mot rådyr...

    SvarSlett
  3. Hei Fie. Ja, jeg er enig. De er fantastiske dyr! Jeg setter stor pris på bever om sommeren når de kommer helt bort til oss for å spise bringebær langs elvebredden.
    Smgj - jo en kan beskytte stammene med hønsenetting og det har jeg også gjort langs elvebredden og for trær som kan falle ned over bygningene, men til i høst hadde jeg aldri opplevd at bever gikk langt inn på eiendommen for å kutte ned trær- og siden jeg ikke er der i uken var det veldig mye skader når jeg oppdaget dette. Til våren kommer jeg til å kjøpe flere ruller med hønsenetting for å beskytte ALT jeg fortsatt har igjen -for dette vil jeg ikke oppleve igjen!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg