Hva jeg gleder meg til....!? "Lady of the Pond"

Moseplassen har for tiden en spennende konkurranse gående: "Hva gleder du deg til?" Jeg gleder meg egentlig til forferdelig mye denne våren! Å se hvor mye som har overlevd vinterens herjinger i hagen, gjensyn med de elskede/forhatte canadagjessene.. varmere vær+++
Men over til konkurransen; For et par år siden kjøpte jeg en fontenedame som holder en lotusblomst høyt hevet over hodet. Egentlig skal det sprute en vannstråle ut av den lotusblomsten og damen- Ja, hun skulle stå i en hagedam jeg skulle bygge... Problemet er jo velkjent for de fleste av oss; tid og penger! Det er så mye annet jeg skulle ha gjort- og så mye en eiendom under opparbeiding trenger! Så min dame har vært henvist til et liv på lokket av en septiktank De siste årene har hun sikkert lengtet og drømt om å komme dit hun alltid har vært tiltenkt - som "Lady of the Lake - eller i det minste "Lady of the pond.."og det jeg gleder meg mest til denne våren er å realisere "hennes" drømmer!

The blog; Moseplassen has a garden- related competition these days. The title is: "What are you eagerly waiting for?"
I must admit I wait for a lot of springs this year- the plants to go into bloom- the geese to return from warmer climates+++.  Anyway the competition is about one thing, so here is mine; a few years ago I bought a fountain statue of a lady holding a lotus flower over her head. A pole of water should emerge from the flower, but I must admit I never made the pond where she should be located. So until now she have been banished a life on top of a septic tank. I am sure she has been disappointed...

I mellomtiden har jeg aldri helt gitt opp dam- drømmene mine. I min fantasi ser jeg henne stå i "et hav" av vann... (Ok da- noen liter vann) Delvis ut i dammen skal drivhuset liksom flyte. Ikke det som alt står på en annen sted av eiendommen - nei, jeg vil bygge opp et nytt et ved å bruke elementer av det som ble knust av snøen forrige vinter. Jeg har tenkt å plassere det på grunnmuren til et gammelt skomakerverksted som en gang sto på eiendommen. Dette ligger i et lite "søkk i terrenget", perfekt for en hagedam. Nedenfor har jeg, i grove trekk tegnet opp hvordan jeg ser for meg dammen og drivhuset.


Dammen er planlagt å gi intrykk av en naturlig dam som er bearbeidet en del med store firkantede steiner-
lik dem i muren hele eiendommen vår er bygget på. Siden vi ligger ved en stor elv som naturlig ville endret leie i årenes løp, ble murer bygget nedi elven den gang boligen vår ble til. Huset vårt står ved en slik steinmur i elven, så det vil virke mest naturlig å få hagedammen til å se ut som den tilhører dette.
Jeg drømmer også om en liten bro over en "bekk" som skal se ut som den renner ut i elven. Men mer om dette i senere innlegg når selve byggeprosessen er i gang.
I fjor kjøpte jeg pumpe og mange planter jeg tror vil trives i dammen, så nå klør det i fingrene etter å sette i gang!!
(English translation below the picture)

In the mean time I have never given up on my dreams of a pond. In my fantasy I see my "Lady of the pond" surrounded by an "ocean" of water- or at least a few litres/gallons. Next to her, a greenhouse will be placed partly in the water as if it is floating. Not the house standing another place on the property, but a new one that I will construct partly using parts from an old greenhouse I had a year ago. I have planned to place it on top of the base of an old ruin once a shoemaker´s workshop on our property.
This is located in a small "ditch" in the terrain- perfect for a garden pond! Above you can see a rough sketch of how I have planned the garden pond placed. The flower pictures are of plants I have bought for the garden pond.  

So this is what I look most forwards to this spring; Realizing the garden pond project!



Kommentarer

  1. Håper du får realisert hagedamplanene, "Lady of the sewage" blir vel ikke riktig det samme... :D

    SvarSlett
  2. Flott statue! Kan tenke meg at hun kommer til å kose seg i dammen din :)

    SvarSlett
  3. Så flott ei dame! :-) Morsom historie om midlertidig plassering, ser for meg litt kontrast der ja, hehe. Dam-prosjektet høres spennende ut, blir vel litt blogging om det framover. Men hvordan oppbevarer du vannplantene som allerede er anskaffet? Har du allerede dam hjemme?

    SvarSlett
  4. Du har rett "Utsikt mot Lurfjellet", "Lady of the sewage vil ikke være helt det vår lille frue hadde sett for seg ;-) Jeg kan jo alltids plassere henne på en søyle ut i selve elven om jeg ikke får realisert damplaner i år... ;-)
    Takk for hyggelig kommentar Mari!
    Hei Bille. Takk for det! For å være helt ærlig har jeg bare beholdt de nyinnkjøpte plantene i en dyp, men isolert krukke over vinteren. Skulle jo egentlig ha tatt dem opp i en bøtte og satt dem inn i kjelleren om høsten, men kom aldri så langt, så jeg krysser fingrene og håper noe har overlevd... Hvis ikke får jeg starte på nytt :-(
    Tropex har veldig mye fine planter for dammer!

    SvarSlett
  5. Hei og takk for kommentar i min blogg....håper du får realisert drømmen din om dam i hagen....bildet av grønnsaksbåten min ble tatt da alt var nysådd....seilet var ment for erterblomster, og ble helt dekt utpå sommeren...resten av kassene bestod av poteter, jordbær, rødbeter, forskjellige myntesorter og løk....dessuten ringblomster....ha en fin vår....

    SvarSlett
  6. Og jeg ser det for meg her jeg sitter. Dammen med den flotte damen, og drivhuset like ved. Den lille broen, og en liten elv....Nydelig. Jeg gleder meg til å se selve prosessen!
    Her blåser det aldeles forskrekkelig for øyeblikket, og jeg er litt bekymret for mitt nye drivhus. Jeg hørte jo hva som skjedde med deres.
    Men jeg håper det klarer brasene. Det blir jo som en kvalitetskontroll ;o)

    SvarSlett
  7. Jag älskar dammar och er plan ser riktigt spännande ut, det skall bli kul att se resultatet. Härligt att få ett växthus precis i anslutning till dammen med. Lycka till!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg