Hvordan lage fuglekasse... / How to make a bird box...

I fjor høst begynte jeg å samle på ulike fuglekasser jeg planlegger å ha i skogen. Nå har jeg mange ulike sorter, former og fasonger, så i den sammenheng begynte jeg å tenke på å lage noen selv også. Det er jo morsomt å vite at noen av dem er hjemmesnekrede!? 
En fuglekasse er vanligvis snekret i tre med valmet tak slik at de minner oss om våre egne hus. - Men det er jo ingenting som egentlig sier at de må ha denne fasongen? Fugler er jo fornøyde med et sted som føles trygt og gir dem ly for vær og vind. Så jeg tenkte - hvorfor ikke prøve å lage noen utradisjonelle fuglekasser?
Her kommer et slikt bidrag: 


For å lage denne fuglekassen trenger du følgende:


  • En plastflaske. Helst 1.5 liters flaske.
  • En bunt hyssing. Jeg benytter hamp i dette eksempelet.
  • En tube kontaktlim. 
  • En bit ståltråd eller mer hyssing til å henge fuglekassen opp i.
Dessuten trenger du en skarp kniv for å skjære hull i flasken, samt en syl eller skarp gjenstand til å stikke hull for strengen du henger fuglekassen opp med.
Sett av 30 minutter til 1 time for å lage fuglekassen. 

  1. Først må du fjerne etiketten på flasken og skjære inngangshull til fuglen. Smør godt med lim på flasken. Jeg råder deg til å ta for deg små deler av gangen. Det kan også være lurt å begynne å surre flasken inn med hyssing fra MIDTEN og ut mot toppen og bunnen av flasken.
  2. Husk å beholde korken PÅ flasken. Denne skal også smøres med lim og surres inn i hyssing.
  3. Når du kommer til inngangshullet er det enklest å ikke kutte hyssingen, men "brette" frem og tilbake til du har passert hullet og kan surre den videre rundt flasken. Se på nærbildet nedenfor om du er usikker.
    Etter at du har surret ferdig hele flasken tar du en hyssingstump rundt hullet slik at det skjuler plastikk- kanten.
  4. Når du har surret hele flasken inn i hyssing skal du stikke en syl gjennom flasketuten for ståltråden du skal henge fuglekassen opp med.
Om du ønsker god holdbarhet smører du hele flasken inn i et lag matt, gjennomsiktig lakk.
Kassen kan du selvfølgelig også henge opp på en krok ved å lage et hull i bakveggen til krok- oppheng.

Du har nå laget en fuglekasse! 

NB: Jeg forhørte meg med"Spør en ornitolog" om fuglekassen. Dette er svaret jeg fikk i retur:
"Denne SER for så vidt spennende ut, men jeg er også usikker på om innside av plast er særlig gunstig. Plast er ikke-pustende materiale, og det kan hende at det blir for tett og varmt for fugleungene inne i denne konstruksjonen. Jeg er redd for at de kanskje kan dø hvis det blir for varmt i solsteken.
Roar Solheim (15.03.2011 17:40)"
Jeg har derfor gjort følgende modifikasjon: Jeg penslet innsiden av fuglekassen med trelim og helte sagspon før jeg ristet flasken. På den måten ble de innvendige veggene dekket av spon, som både isolerer og gir gripetak når fuglungene skal forlate redet.
MEN husk å IKKE plassere dette fuglehuset i solsteken! I så fall bør du stikke godt med huller i flasken før du henger den opp!

Lykke til!




Kommentarer

  1. Dette var en glimrende ide :) Kjempeflott ble den jo også!

    SvarSlett
  2. Oi så tøff! Hadde jeg vært fugl hadde jeg lagt inn et bud på denne:-) Bare en tanke som slo meg, det blir vel varmere i denne typen enn i en trekasse hvis solen står på i noen timer, så kanskje ekstra vktig å henge den i skyggen? Jeg rekker vel ikke å henge opp kasse i feriehagen før medio april, men jeg tror jammen jeg skal prøve noe a la dette. Takk for tipset!

    SvarSlett
  3. Fin kasse å se på. Men jeg er litt usikker på funksjon..
    Jeg er ikke ornitolog, men jeg har lest mye om dette temaet og basert på det så vil jeg tro at en slik kasse ikke er så heldig utformet. Plasten blir for glatt at fugleungene kan ha problemer med å komme seg ut. Jeg har sett det anbefalt flere steder at man har uhøvlede bord inn i en fuglekasse, nettopp slik at fuglenungene skal ha noe å sette klørne i.

    Hva om du legger inn et spørsmål på spør en ornitolog? så kan de uttale seg om dette er en god patent eller ei.
    http://www.miljolare.no/fuglevennen/sporsmal/
    (gi meg gjerne tips om du får svar)

    SvarSlett
  4. Hei på dere og takk for tilbakemeldinger :-)
    Bille. Jo, det vil sikkert være lurt å plassere den litt i skygge, selv om fugler jo hekker på våren når solen ikke er på sitt sterkeste.

    Anne- Takk for tipset! Jeg har sendt et spørsmål til miljolare.no om plastflasker til fuglekasse. Jeg spurte jo også om det er mulig å lage en blanding av trelim og halm eller sagspon som kan smøres på innsiden av plastveggene. Den er jo ikke giftig så fort den har stivnet og vil også medføre at innsiden blir mer ru.
    En annen ting som også kan være et problem om en vil bruke fuglekassen flere år på rad er jo rengjøringen. Fugler trives ikke i fuglekasser med skitt fra tidligere år. Da kommer flaskekorken inn i bildet. Skru opp denne og rist ut rester etter det gamle reiret. Deretter skyller du flasken med lett såpevann og skyller deretter med friskt vann.

    SvarSlett
  5. Fikk svar fra "Spør en ornitolog" om fuglekassen:

    "Denne SER for så vidt spennende ut, men jeg er også usikker på om innside av plast er særlig gunstig. Plast er ikke-pustende materiale, og det kan hende at det blir for tett og varmt for fugleungene inne i denne konstruksjonen. Jeg er redd for at de kanskje kan dø hvis det blir for varmt i solsteken.
    Roar Solheim (15.03.2011 17:40)"


    Med andre ord- Kanskje ikke det beste påfunnet jeg har hat...? ;-)

    SvarSlett
  6. God ide men noen minuser...
    Ser fin ut på utsiden. Og sikkert ikke så verst på innsiden

    Noen so vet om fuglene trivst i en slik flaske??

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg