Rapport fra balkongen i Oslo

Nå har det vært temmelig labert med blogging over lengre tid, stort sett på grunn av altfor travle dager i det siste, men også fordi jeg nesten ikke har hatt mulighet å være borti feriehagen på veldig lang tid. Denne helgen blir ikke noe unntak. Da skal vi en tur til Danmark, men så...!!
På balkongen her i Oslo står plantene plassert tett i tett mens de venter på å bli fraktet til sitt endelige hjem. Frem til da går jeg og steller med dem hver dag og heldigvis ser de ut til å trives bra!
Nedenfor en Dicentra Spectabilis.
Jeg var så heldig å få kjøpt denne lille raringen av Blomsterknatten: En liten apeskrekk tre plante (Araucaria araucana). Den tåler egentlig ikke vinteren i vår sone, men jeg kommer til å bringe den innendørs i mørketiden så lenge det er mulig, så får vi heller se om den er en liten "fighter"..! 
I have been so fortunate to buy this little "spikey fella" this year. It is said that it will not survive the hard winters in my clima zone, so I will try to bring it indoors during the dark months for as long as it is possible, but sooner or later I will just have to test out if this one is a "fighter" with guts to survive frost and snow. The plant is a Monkey Puzzle tree (Araucaria araucana).
I det siste har jeg virkelig oppdaget skjønnheten i løytnantshjerter  (Dicentra Spectabilis). Her en hvit variant: Alba. Den passer utmerket på en litt skyggefull balkong og rotknollene kan fint oppbevares kjølig i en kjellerbod om du ikke våger å la dem stå utendørs i potter over vinteren.

Kommentarer

  1. Løytnantshjertene er vakre, alba er fin med sin ekstra lyse bladverk, men det er den "vanlige" som sjarmerer meg mest :)

    Og apeskrekk er kult, rett og slett! Jeg har slekt på vestlandet og der vokser de "vilt" og kan bli ganske store.

    SvarSlett
  2. Løytnantshjertene er en favoritt hos meg også. Og klipper man de litt ned etter blomstring kommer de tilbake med et lite flor på sensommeren.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg