Vår i Middelhavshagen / Spring in the "Mediterranean garden"

Denne helgen har jeg vært en liten tur til Danmark sammen med samboeren og noen venner, men jeg kunne likevel ikke unnvære å reise over til Sverige Mandag morgen. Nysgjerrigheten ble for sterk angående hvordan hagen har klart seg i det siste. Jeg hadde plassert en mengde frøplanter på skyggesiden og de har klart seg veldig fint, til tross for frostnetter for noen uker siden.I drivhuset sto plantene fortsatt frodig, men nå bestemte jeg meg for at det var på tide å plante dem ut. Fikentrærne ble gravd ned i "Middelhavshagen". Der har agaver og Opuntia stått en måneds tid alt. De ser ikke ut til å ha tatt skade av det. Bildet nedenfor: En fikenplante i le av drivhuset. Like ved roten kan en så vidt skimte mitt lille apeskrekktre som jeg kjøpte fra Blomsterknatten i år. Denne delen av hagen er så lun at jeg faktisk vurderer å la det stå utendørs om vinteren...!?This weekend I have been visiting our neighbouring country, Denmark, but on Monday morning I just had to go to Sweden to make sure all was well in the garden. I had placed a lot of seedlings in the shade and fortunately they all seemed to thrive! The plants in the greenhouse also seemed to do just fine, but this time I decided to plant them out into the garden. The fig trees were placed in the "Mediterranean garden" where the agaves and Opuntias have lived since March already.

Agavene til høyre ser ikke ut til å ha lidd noen nød av noen frostnetter for et par uker siden.

The agaves in the picture to the right do not seem to have been damaged by some frost nights a few weeks ago, so I am confident they will continue to thrive during summer.




Noen av trepeonene fra kina importen ser ikke ut til å ha tålt vinteren i Sverige. Jeg hadde en mistanke om det alt på sommeren i fjor, for mens noen vokste og trivdes med det samme, var disse eksemplarene litt sykelige av utseende og vekst. De friskeste plantet jeg i "Middelhavshagen" og noen av dem har alt kommet med store blomsterknopper. Morsomme å ha i hagen. Se knoppen på bildet til venstre.
Some of the "treepeonies from last years China import do not seem to have survived this winter in Sweden. I had a suspicion already early last summer, since these plants never seemed to thrive the same way as the rest. The healthiest ones were planted in the "mediterranean garden" and these are growing happily this spring! Some of them have even flowerbuds- as you can see on the above picture.


Opuntiaen som jeg har hatt i kontorvinduet i Oslo helt frem til Mars. Da ble den plantet ut i hagen i Sverige. Om du ser nøye etter kan du se noen små frostskader helt øverst på den tynne utstikkeren i overkant av bildet. Ellers har den ikke hatt noen som helst problemer med å takle de store temperatursvingningene enkelte døgn.
The Opuntia that has been located in my office window all winter was planted in the garden in March. If you look closely you can notice some small frost damages in the upper left corner. Besides from this it does not seem to have had any problems handling the big temperature changes during the Swedish climate in March.

Kommentarer

Populære innlegg