Vår i vårt Woodland 2.../ Spring in our Woodland part 2...

I dag var jeg i Botanisk hage her i Oslo sammen med noen venner. Siden jeg var i Sverige i helgen følte jeg meg nesten skuffet over hvor kort plantene i skogen var kommet i vekst, for på eiendommen forøvrig hadde de jo allerede vært i full blomst en stund allerede. - Men i Botanisk hage så jeg at de fleste woodland plantene både de og jeg har faktisk har kommet omtrent like langt. Det vil si, dem som sto i halvskygge. Så her kommer litt mer om skogen min slik den så ut nå i helgen. Den lille kaninen er kunstig. - En liten gave fra noen venner. Jeg regner med den etter hvert kommer til å bli omgitt av alle plantene som nå er i ferd med å spire frem.
Til påske pleier jeg å kjøpe potter med små narcisser som jeg bruker til å pynte med innendørs. Disse har jeg plantet ut i skogen i fjor og i år. Fjorårets planter står alt og lyser friskt rundt om i skogen sammen med diverse andre løkplanter som jeg har plantet. Jeg kommer så absolutt til å fortsette med å plante ut narcisser i skogen fremover også! Drømmen er å ha store tepper med disse plantene i gult, krem og hvite nyanser.

Om jeg ser nærmere på skogsbunnen oppdager jeg fort at der det virker glissent og bart, faktisk spirer og gror ganske godt. På dette bildet vokser akeleier, heuchera og løkplanter i en salig sammenblanding. When taking a closer look at the forest ground I discover that what seems bare actually is full of life. On this picture, heuchera, aquilegia and plants from bulbs.
I vinter har desverre rådyrene forsynt seg grovt av rhododendron og andre busker, men heldigvis ser jeg at nye blader er på vei tilbake. Det blir derimot ikke så mye blomstring på dem i år, men jeg nyter synet av de få som ikke er blitt ribbet i vinter. This winter the deer have eaten most of the leaves and branches on my rhododendrons and other bushes. Fortunately new leaves are about to regrow, but there won´t be many flowers, so I will just have to enjoy the ones that have been spared so far :-)

Rådyrene kommer jeg nok aldri helt til å forstå meg på. Rundt huset har syrinene mine vært populær føde på vinterstid, noe som har ført til at jeg ikke har hatt blomster på dem en eneste gang siden de ble plantet. I år pakket jeg dem inn om vinteren og hurra; De blomstrer!! De syrinene jeg har plantet i skogen ble derimot ikke pakket inn, MEN rådyrene spiste ikke på étt av dem! Her en fjellsyrin i ferd med å bryte ut i blomst inne i skogen:
I guess I will never understand the logic of deer. I have some lilacs planted around my house in Sweden. Every singel year since I planted them, the deer have eaten all of the branches, so that I never have seen them in bloom. This year I wrapped them in a protective fiber fabric, and hurra; They are full of flowers. The lilacs I have in my forest however, have not been dressed in a winter coat. The bushes around them have been eaten- but not the unprotected lilacs!So they will bloom this year as well!
On this picture; A mountain lilac ready to bloom.
En annen bunndekker jeg setter stor pris på i skogen; en Pachysandra Terminalis. Denne skal visst også spre seg til store, fine tuer, selv om mine eksemplarer ikke er særlig store ennå, men de har vokst en del siden de ble plantet i fjor! Another ground covering plant I enjoy in the forest; a Pachysandra Terminalis. This is supposed to spread and form big tussocks. At the time being my plants are not very big, but they show good signs to thrive and have grown since they were planted last spring!

Jeg plantet veldig mange hosta ut i skogen i fjor og ble ekstra glad når jeg så dem titte frem nå i helgen. De plantene jeg har andre steder på eiendommen hadde åpnet seg helt, mens de i skogen ikke har kommet lenger enn på bildet. Jeg synes likevel det virker som plantene virker større enn i fjor, selv nå...!?I planted a good number of hostas last year and was therefore extra glad to see them come back this spring. The hostas I have other places on the property have already folded their leaves in "summer position", while the ones in the forest are still just like sprouts, but bigger than last years it seems!?




Kommentarer

  1. Hei! Spennende å lese om en hagevariant som er så annerledes enn min egen hage. Det blir nok frodig i skogen framover. Jeg har også Vinterglans i feriehagen, men min blomstrer med runde kløveraktige blomster, mens din er mer som et lite blomsteraks. Ser alle dine blomster sånn ut, eller kanskje jeg bare ikke har sett mine før de er helt åpne. Mine blomstret i påsken, men de har nok mer lys enn dine.

    SvarSlett
  2. Hei Bille. Jeg har i grunnen ikke tenkt over det. De hadde blomsteraks fasong når jeg kjøpte dem også, men det er jo mulig de sto litt skyggefullt på hagesenteret. Ellers har alle samme fasongen og de står faktisk i hva jeg vil kalle halvskygge med noen timers ettermiddagssol hver dag. Jeg har jo tynnet ut skogen en god del og de trærne jeg har beholdt er stammet opp så mye lys skal slippe til ned på skogsbunnen. Kanskje jeg skal plante en av disse i solsiden for å se om de da får en annen vekstform :-)
    Gleder meg til å se mer bilder av feriehagen din på bloggen. Skulle gjerne lære mer hva folk planter på hyttene/fritidshusene sine og hvilke erfaringer de har med planter som står uten jevnlig tilsyn over lengre tidsrom :-D

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg