Vårrengjørning! / Spring cleaning!

English version below: Jeg skal ikke nekte for at jeg var veldig spent på hvordan det sto til med alle plantene i drivhuset etter mitt lange fravær. Det viste seg nemlig at naboen i Sverige bare hadde vannet plantene som sto inne i glassverandaen. Med andre ord; palmene, kaktusene, brugmansia- bolivianske fuchsia, fikentrær og agaver. Alt annet - rundt 150 planter fra ulike importer hadde stått uvannet og overlatt til seg selv i drivhuset.
Gleden var derfor stor når jeg tok av fiberdukene jeg hadde lagt over dem. De struttet av sunnhet og vårglede!
Som nevnt hadde jeg laget et provisorisk vannbasseng av en stor, snekret ramme hvor jeg hadde lagt over en damduk og fylt opp med vann. I denne provisoriske dammen hadde jeg så plassert en mengde baby bleier som hurtig trakk til seg vann og este i størrelse. Oppå disse bleiene hadde jeg plassert plantene! Over alt dette hadde jeg så lagt fiberduk for å holde vårsolen ute og fuktigheten inne.
Systemet fungerte bedre enn forventet! Jeg kunne sikkert vært borte enda et par uker uten at de hadde tørket ut, så dette kommer jeg til å gjøre flere ganger!!
I morgen skal jeg forsøke å vise noen nærbilder av systemet i tilfelle du vil "stjele ideen" ;-) 
Baby bleier har forresten blitt en obligatorisk nødvendighet i alt arbeidet jeg foretar meg for tiden. Oppskriften følger i et kommende blogginlegg.

Siden plantene nå var blitt store og klare for utplanting satte jeg like godt i gang med det. Ellers raket løv til den store gullmedalje denne helgen! 34 store trillebårlass med løv! Dette blir første og siste gang jeg kommer til å la løvet bli liggende på bakken over vinteren....
Men resultatet ble, etter min mening bra:
Nå formelig skinner eiendommen rent og ryddig, klar for en lang og etterlengtet sommer!!

English:
I must admit I was quite anxsious before arriving Sweden this time. After a few weeks abroad I had left watering of all my indoor plants and plant imports to a helpful neighbour.
It turned out he had watered everything inside the house, but not my 150 plants in the greenhouse. 1 month is a long time, so I was afraid everything had died. Nothing could be further from the truth! The plants were thriving, green and lush!
My diapers had done the trick!!
Before going abroad I had made a square wood foundation inside the greenhouse. I had then placed a rubber fabric intended for garden ponds, over this frame and filled my temporary pond with water.
Then I added lots of baby diapers which immediately started to swell up due to sucking up some of the water.
On top of the wet diapers I placed 150 pots of import plants, before I covered it all with fiber cloth fabric (originally intended for covering plants at early spring.) This should keep the worse sunlight out and preserve the moist inside cloth. It did!!
I could have stayed away for a few more weeks, so I will definitely do this next time I have to go away as well!
Tomorrow I will try to show you a few closeups of how this system was "designed" in case you want to test out something similar.
Baby diapers has become a real necessity in my garden and on my city balcony. I will tell you why in a later post!
Since the plants looked so ready for being planted out into the garden, that´s just what I did. Anybady whispering anything about frost risk at night...:?
Besides from this, we really cleaned the lawns from LOADS of dry dry leaves; 34 full wheel barrels to be more specific! We both promiced ourselves this will be the last year ever we try to leave the leaves on the ground over winter....
But the result looked rather good in my eyes. The property is ready for a, hopefully, long and warm summer!


Kommentarer

  1. Høres kjempesmart ut å sette plantene opp på vanntrukne bleier, takk for tipset! Den skal jeg jammen prøve når jeg reiser på ferie :)

    Naturen rundt feriehuset deres ser helt idyllisk ut. Ha en fortsatt fin vår!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg