Neste sommers prosjekt?


Nå som sommeren er på hell og jeg ikke får mulighet å reise så ofte over til min svenske hage, sitter jeg og planlegger neste års store prosjekt. Jeg regner med å konsentrere meg om hagen bak drivhuset; min såkalte "Middelhavshage" da. For øyeblikket har jeg stort sett plantet litt tilfeldig der. Terrenget er litt ujevnt og omgitt av skog og trær, som jeg sakte, men sikkert planlegger å erstatte med en frukttre hage. Mellom min fremtidige frukttre- og Middelhavshage planlegger jeg å mure opp en vegg som jeg skal slemme i en kremfarge. Bakken skal jevnes slik at området bak drivhuset blir flatt før den brosteinslegges. 
Jeg har alt kjøpt støpejernsvinduer som skal benyttes i muren for at den ikke skal bli så kompakt. Vinduet til høyre skal plasseres i den delen av muren som ses på min skisse ovenfor.
Vinduene har jeg forresten kjøpt hos det svenske firmaet: Qvesarum.

Smijernsvinduet som ses på venstre bilde, har jeg bare kjøpt ett av. Det skal plasseres i muren som kommer til å være i bakkant av natursteinsbedet jeg har tegnet på skissen til venstre. Drivhuset ligger til høyre for skissen og kan ikke synes på denne. Skal prøve å lage noen nye skisser fremover og komplementere med bilder så det blir lettere å danne seg en idé om hvordan det hele kommer til å se ut. Klatreplanten en kan se på skissen er en eksisterende vindrueplante som jeg ikke ønsker å flytte. Den foreløpige løsningen er å bygge ut en liten mur så den kommer til å bli stående i et lunt hjørne som samtidig skaper støtte og klatremuligheter. Treet i midten på skissen er også en eksisterende plante; en orientalsk Magnolia. For at det ikke skal komme i konflikt med muren tenker jeg å bygge den rundt treet. Dette vil være med å skape lunere vekstforhold for det, men også gjøre muren mindre "steril" og kompakt, samt gi illusjon om at muren er dannet av en liten klynge med bygninger, noe som gjør plassen mer intim. Jeg har veldig mange andre ideer for denne hagen og kommer til å vise dere noen her på bloggen i løpet av vinteren.

Bildet til høyre har jeg funnet et sted på internett, men jeg husker desverre ikke hvor. Døren på bildet gir meg Middelhavsassosiasjoner og er ganske lik det jeg ønsker å få bygget, både i stil og farge. Muren er veldig lik i farge på dem jeg har i min egen spanske hage, så om det er mulig å få kjøpt denne typen sement i Norden, så er det nok slik jeg kommer til å pusse den.
Nedenfor til venstre. En slik antikk krybbe hugget ut i et stykke stein har jeg også fått fatt i. Den skal jeg forsøke å bruke som utendørs vask og kommer til å ha den montert under smijernsvinduet nærmest den orientalske Magnoliaen på skissen over.
Også denne er kjøpt på Qvesarum.se


Noe av det viktigste en finner i slike spanske, innmurte hager er et springvann, samt et stort skyggetre plassert midt på plassen. Sentralt midt i min hage kommer jeg derfor til å anlegge et stort bed fylt med bunndekkende roser, lavendel og lammeøre, rundt et velvokst vierpæretre siden disse er til forveksling like middelhavets oliventrær.
Andre midelhavslike planter kommer jeg stort sett til å plante i terrakottakrukker. Jeg har kjøpt en god del av dem i år, men vil nok kjøpe enda flere neste år.
Bildet til høyre er også funnet på nettet. Desverre vet jeg heller ikke hvor dette kommer fra, men det er en inspirasjonskilde til hvordan jeg tenker å utforme min egen lille "Middelhavhage".

Kommentarer

  1. WOW - for et flott prosjet! Jeg gleder meg til å følge det neste sommer :)

    SvarSlett
  2. Å guri, noe så lekkert! Ååå...jeg er målløs! Dette blir det utrolig moro å følge med på :) Det var et hus tilsalgs litt lenger inn på Hurumlandet enn vi bor med de vakreste middelhavsmurer, nydelig bro over et vannanlegg osv. Det skulle du sett!

    SvarSlett
  3. Så hyggelig med positive kommentarer, Line og Ninni! :-D
    Jeg håper jeg skal klare å få det til å passe inn med området. Heldigvis ligger jo drivhus- og "middelhavshagen" et godt stykke unna huset, så jeg tror ikke det vil bli noen kulturkollisjon ut av dette ;-)
    jeg er jo alltid på jakt etter inspirasjon Ninni, så vet du om huset ligger ute på Finn med bilder...?
    Ha en fortsatt riktig fin sensommerdag!

    SvarSlett
  4. Jeg sjekket finn etter jeg hadde skrevet kommentaren min for å se om jeg fant annonsen, men den er dessverre borte. Haven var så fin at jeg lagret noen av bildene på den eksterne hardisken, men så gikk den i stykker tidligere i sommer og jeg mistet alt som var på den... Utgjort!
    Den lille skogs'haven' på balkongen deres var superfin, forresten! Dere tar den spanske haven til Sverige og skogshaven til Norge :)

    SvarSlett
  5. Dette blir fint da Stein ,nå tror jeg at jeg vet om en som gleder seg mer en normalt til våren hehe.
    De vinduene er fine og passer veldig godt .Gleder meg til å se dette ferdig,,jeg kjenner Middelhavsstemningen,,klem Marit.

    SvarSlett
  6. Suck, den som ändå hade din inspiration och plats.. jösses så läckert det ser ut! Där skulle jag kunna tillbringa evigheter tror jag. Och den porten, charmerande fantastisk. Den är som gjord för att skapa förväntning om vad som finns bakom :)

    SvarSlett
  7. Oj det var inget dåligt projekt!Blr roligt att få följa det :-)
    KRAM från mig!
    ps.jag har heller aldrig lyckats så porslinsanemon...

    SvarSlett
  8. Så spennende dette så ut! Skjønner godt at det blir hyggelig nå i vinter å planlegge det.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg