Sommerens uferdige prosjekter 2.

Jeg har nok nevnt det før, men gjerdet rundt drivhushagen vår var et av de prosjektene jeg startet opp i sommer, men ikke fikk fullført. Tiden strakk simpelthen ikke til- og samtidig var jeg ikke sikker på om det kom til å bli så veldig vellykket som først tenkt. Jeg støpte jo ned tverrstokker av trær jeg hugget i nærheten. Disse ble barket. Foreløpig ser gjerdet forferdelig skjevt ut siden stokkene er i forskjellige lengder. Jeg flettet så inn kvister mest mulig vannrett på gjerdet, men siden jeg ikke ønsket disse skulle være så rette som f.eks pil ville bli, så benyttet jeg litt tykkere grener "med personlighet". Dette gjør jo at gjerdet også virker enda skeivere. Et slikt gjerde er avhengig av en "stram innramming" ved at rekkverket blir laget av ferdig høvlete "rekkverksbord". I alle fall følte jeg det nødvendig for å binde dette sammen med de stramme linjene i drivhuset i bakgrunnen. Tanken er at den ferdig snekrete porten skal forsterke en kombinasjon av stramhet og uregjerlig natur. Nå kom jeg aldri så langt i sommer, men planen er at jeg kommer til å beise det hele med brunsvart beis. Jeg plantet også flere typer klematis langs hele gjerdet. Håpet er at de etter hvert skal vokse opp langs gjerdet og dekke det med en flerfarget blomsterprakt. Det skal bli spennende å se om dette kommer til å bli som jeg har håpet, eller om jeg bør tenke helt på nytt neste sommer!

 


Drømmen var jo også å mure opp en vanndam med et enkelt springvann i forbindelsen med engelen som står i bakkant av drivhushagen. Jeg kom aldri så langt som til å mure opp dette, men begynte å sette lecastein i en halvcirkel foran engelen. Tanken er at de skal stables tre i høyden, og at dammen skal være formet i nettopp en halvsirkel hvor engelen kommer til å være i senter. Lecasteinene vil pusses i mur og dammen kles med damduk på innsiden. Jeg planlegger deretter å dekke damduken med sement som siden blir belagt med mørke mosaikkfliser. Jeg kommer ikke til å ha fisk i den, men kanskje noen enkle vannplanter? 

Min store drøm er jo å lage en mye større dam på den andre siden av eiendommen, men den vil være et langt større prosjekt, så den blir nok ikke påbegynt neste sommer heller siden drivhushagen da forhåpentlig kommer til å stå i fokus.
Mer om det en annen gang.


Ha en fortsatt fin høstdag!

Kommentarer

  1. Godt å se at det er flere enn meg med halvferdige prosjekter... Dam er gøy å lage, men det er også endel jobb å holde den fin har jeg erfart. Lykke til med neste års prosjekter!

    SvarSlett
  2. Flott rapport om läget. Siden det går så tregt å laste bilder her nå, leste jeg teksten om gjerdet først, og ble veldig overrasket da bildene kom. Stolpene er da ganske rette - og sjarmerende!

    Det er en lettelse å se andres uferdige prosjekter og lese om neste års optimistiske planer. Det er et haveliv! Lykke til

    SvarSlett
  3. Ja,det er ikke alle prosjekter som blir ferdig på et år...det kjenner vi alle til:)
    Men dette ser spennende ut..og med flerfargede klematis på gjerde tror jeg blir bra!
    Takk for hyggelig kommentar hos meg og en god høsthelg til deg:)

    SvarSlett
  4. Hei Marit. Ja, halvferdige prosjekter er det en god del av ;-) Jeg har også vært litt bekymret for arbeidet rundt å holde en hagedam fin- og ikke minst vært litt usikker på om den ikke kan bli en "klekkemaskin" for mygg. Det hadde jo ikke vært særlig ønskelig, så jeg må nok få montert et slags filtersystem og holde pumpen i gang det meste av døgnet så mygglarver ikke kan få etablere seg. Har du noen erfaring med filter til pumper?

    SvarSlett
  5. Hei Marit. Jo, stolpene står kanskje delvis rette. Det er mer toppen på dem som minner litt om en berg- og dalbane for øyeblikket. Tanken er jo å kappe dem i lik høyde hele veien, men det blir nok ikke før til våren... Ha en fortsatt riktig fin høstdag!

    SvarSlett
  6. Hei Inger Marie. Takk for hyggelig hilsen! Jeg er spent på å se hvordan klematisene kommer til å utvikle seg- om de vil blomstre samtidig eller ulike tider på sommeren osv. :-)
    Ha en riktig god høsthelg du også!

    SvarSlett
  7. Det är mycket man vill göra i trädgården!
    'Staketet' som jag antar du ska måla svart kommer bli en jätte fin inramning!
    Du har inte funderat på att slamma insidan med vattenfast bruk så slipper du dammduk.
    Ha de bra
    Mariana

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg