Helg i Sverige

Første helgen i Mars har vi tilbragt på hytten i Sverige. Helt utrolig å se at snøen nå er borte og de første vårtegnene har begynt å vise seg. Jeg så riktignok ingen planter i blomst, men bare å se grønn plen igjen er herlig! Jeg har tilbragt helgen med å sjekke livstegn på roser, busker, stauder og trær- og i år ser det virkelig positivt ut! Nå får vi bare håpe at ikke barfrost vil endre på dette! Jeg har i hvertfall gjort mitt for å forhindre dette ved å forsikre meg om at alle sarte planter fortsatt beholder fiberdukdynen. En mengde stauder har jeg fylt litt mer vissent løv rundt- og ellers gjort alt jeg kan for at alle plantene skal overleve frem til telen er borte fra jorden.
Bildet til venstre. Apeskrekk tre planten jeg kjøpte på Blomsterknatten i fjor har taklet vinteren uten noen som helst forfrysninger. Jeg dekket likevel planten helt med et ekstra tykt løvlag etter at bildet var tatt. Jeg ønsker jo å se det vokse opp og bli et stort og fint tre om noen år!
Bildet nedenfor. Denne helgen har jeg stort sett benyttet tiden i skogen vår. Det er utrolig hvor mye kvister og grener som samler seg i løpet av en vinter! Vi saget jo ned flere trær i en del av skogen en helg i Januar. Som dere ser er snøen borte også i skogen, men elven er fortsatt helt igjenfrosset og om du hadde sett nærmere på jorden ville du fort oppdaget at isen også ligger der. Likevel er skogsbunnen dekket av hundrevis- ja, kanskje nærmere tusen grønne løkspirer! Nå kan jeg knapt nok vente til de begynner å komme i blomst!! 

Bildet til venstre: Nærbilde av skogsbunnen. Som sagt er hundrevis av løkplanter på vei opp gjennom vissent høstløv og mellom gamle kvister. I høst satte jeg mengder av ulike typer løk. Blant annet noen titall typer allium foruten erantis, krokus, mange sorter narcisser, tulipaner, fritillaria og mye annet. I mitt indre bilde ser jeg jo for meg tette tepper av ulikt fargete løkvekster, men fantasi og virkelighet er jo ikke alltid helt i samsvar. Det oppdaget jeg jo tydelig i fjor....! ;-)


Uansett - Ha en riktig fin dag!

Kommentarer

  1. Tusen takk for kommentaren :-)
    Jeg håper frøen av Peltoboykinia Watanabei kommer til å spire :-) Da skal den få sin plass i woodland.
    Det var kjempe artig å se så fint du har det i woodland.
    Det første stedet jeg laget om til woodland, har en diger gammel Eiketre som lager skygge. Men jeg er redd at Eiken må sages ned p.g.a av noen som skal bygge hus like ved. Men jeg har satt ned en del busker og trær som jeg håper med tiden kan lage skygge til plantene. Den gamle eiken begynner å bli farlig for store gamle greiner knekker av i vinter stormene.
    Jeg holder også på med et lite nytt woodland et annet sted i hagen. Jeg syntes woodland er så spennende. Ha en riktig fin helg.

    SvarSlett
  2. Så herlig med en sommerhage i Sverige! Jeg har slekt i Strømstad og bor på vestlandet, så drømmen er et torp i Strømstad! Kanskje en vakker dag :-) Gleder meg til å følge hagen din videre :-)

    SvarSlett
  3. Det blir spennende når løkene kommer. Kanskje dere må sette opp et webkamera når det braker løs?

    SvarSlett
  4. Härligt att snön är borta!
    Det ser så grönt och fint ut!
    Vårens blommor bara väntar på att komma upp!
    Här har vi fortfarande en del snö kvar.
    Mariana

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg