Flere intrykk fra vår spanske hage


Nå er det riktignok halvannen uke siden vi vendte tilbake fra vår Spanske hage, men jeg sitter og gjennomgår bildene vi tok der nede denne gangen,  og tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av hvordan hagens blomster og planter trives der.
Skråningen med spanske margeritter har jeg jo omtalt i tidligere innlegg, men det vokser jo mer enn bare denne typen planter der. 
Gule margeritter er det ikke så mye av hos oss, men der har etter hvert kommet en stor tue som hittil har holdt seg pent samlet.

Nedenfor:
Det er foreløpig bare to måter å komme seg inn til den indre delen av eiendommen. På dette bildet ser vi en av dem. Trappene fortsetter ned til innkjørselen som ligger på forsiden av huset du ser til høyre. Når vi kjøpte eiendommen for mange år siden, var det bare dette huset som befant seg mitt i et ørkenlandskap av stein, tistler og sand. Ved en senere anledning kan jeg jo kanskje vise utviklingen om dere er interressert.
Det meste av fliselegging, murbygging og beplanting har mine foreldre og jeg gjort alene.
Eiendommen holder seg bemerkelsesverdig fin. Ugress har vi ennå, men i stadig mindre mengder hvert år.
Rusk fra trær og busker må vi derimot stadig koste opp, så feiebrett står alltid klart, både her og der ;-)


Vi benytter oss av mye sukkulenter og kaktuser, rett og slett fordi de er veldig nøysomme. De holder seg friske og grønne året rundt, men med en gang vi kommer ned og gir dem noen omganger med vannslangen, så takker de oss med overdådig blomstring!
På bildet til venstre er det oransje middagsblomster som priser sol og varme.

Veldig mange av sukkulentene har sterk fargeprakt når de blomstrer, men ikke alle.

Planten på bildet til høyre har jeg en mengde steder på eiendommen på grunn av den fantastiske bladveksten. Om våren blomstrer de i mintgrønt.
 
Nedenfor:
Slik ser selve planten ut:
Det flotte med denne planten er at du bare brekker av en gren og stikker den i jorden. Neste gang vi er i Spania har den blitt en ny, frodig plante. Bladveksten minner meg av en eller annen grunn om grønne roser ;-) Kanskje jeg har litt livlig fantasti?

Nedenfor:
Denne planten (med oransje blomster) tror jeg kalles "Duenebb". Den er ny for året, så jeg er veldig spent på hvordan den vil klare en varm og knusktørr sommer i Spania. Som oftest går det bemerkelsesverdig fint, til tross for at de må klare seg totalt uten vann i 5-6 måneder av gangen!






Ikke alt i hagen er blomster og trær. Etter hvert har jeg innført noen figurer her også, som denne liggende buddhaen. Hun/han har fått plass ved svømmebassenget og kommer nok til å ligge der en stud, for den er såpass tung at jeg ikke har behov for å flytte på ham/henne med det første.







Fortsatt god helg alle sammen! 




Kommentarer

  1. Häftigt att ha en sån fint ställe/trädgård i ett varmare klimat och kunna ha helt andra växter än hemma.
    Vi var sugna på ett ställe i Italien men det lär väl aldrig bli av.
    Mariana

    SvarSlett
  2. Hei Mariana!
    Takk for hyggelig kommentar! :-)
    Du skal aldri si aldri. Plutselig finner dere det rette stedet og oppdager at det lar seg gjennomføre både tidsmessig og økonomisk. :-) Italia er et veldig vakkert land, så jeg forstår godt dere ser etter noe der!
    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg