Planter i en steinørken.

Det kan være litt av en utfordring å ha en hage du bare besøker et par ganger i året. En vil jo helst ikke komme frem og oppdage at de plantene du kjøpte forrige gang ikke taklet tørken og varmen, mens ugresset derimot har fått formere seg vilt!

Slik var det for oss de første årene vi kom ned til Spania etter å ha kjøpt en eiendom med en ruin av et hus, ikke en eneste flislagt sti eller kultivert plante. Eiendommen vi den gang kjøpte hadde stått tom i mange år og det er noe som ikke går upåvirket frem i Spania. Alt innvendig i huset ble plyndret. Huset var i forfall og eiendommen forøvrig var- om mulig i enda dårligere stand.
Første prioritet var derfor å få huset beboelig og området sikret. Deretter kunne vi begynne utendørs. Det nye huset tegnet jeg og fikk bygd fikk bygd av et profesjonelt bygningsfirma, men ellers er hver eneste flis, mur, bed, og alt annet bygget opp av oss selv.
Om noen er interresserte i før og etter bilder kan jeg jo poste dette ved en senere anledning?

Uansett. Noe av det første vi bestemte oss for utendørs var at vi ikke kunne ha mange bed, grusganger eller plasser hvor vi konstant måtte slåss med ugress. Vi valgte derfor å sementere det meste av terrasser og deretter legge flis som ville passe inn med omgivelsene. Valget falt på en variant som ser ut som rustikk stein hugget i firkanter. Disse har samme farge og struktur som fjellet eiendommen står på. Videre blir de ikke glatte om det skulle regne siden overflaten er matt og ujevn. De er dessuten veldig lett å holde rene. Terrassen du ser på bildet er snart 12 år gammel, men har holdt seg ren og ugressfri hele denne tiden.

Bildet nedenfor:
For at ikke terrassene våre skulle virke som en steinørken har vi valgt å bygge i flere nivåer i organiske former. Det gamle huset er firkantet og veldig spansk i fasongen. Vårt nye har rundete hjørner. For å få det hele til å flyte sammen i en helhet har vi derfor holdt oss til samme fargetoner. Videre har uteområdet fått en kombinasjon av strengt oppbyggete murer som likevel ikke er rettvinklede, men får buer og myke former. Dette har blitt kombinert med murer og bed i naturstein.
Vi benytter dessuten mye krukkebeplanting for å myke det hele opp.
Plantevalget i krukker og kar er holdt til tørketolerante sorter som ulike kaktuser, sukkulenter og palmer kombinert med blomstrende planter, som bougenvillea, spanske margeritter, pelargoniaer, Nerium Oleander og blomstrende typer sukkulenter.
Aloe planter blomstrer villig hver vår. Osteospermum, eller Spanske margeritter som vi kaller dem i Norge; stort sett hele sommeren.
Det samme gjør pelargonium, oleander og bougenvillea, så selv i hage som vår, hvor plantene må klare seg opp til et halvt år uten vanning, kan en skape ganske frodige og fargerike krukker og bed!

Vi har dessuten valgt å plante noen få trær direkte i jord midt på terrassen. Disse er citrustrær som aldri blir veldig høye, men skaper perfekt skygge til å innta måltider under.
Treet på bildet har jeg vist mange ganger før, men jeg må inrømme jeg er veldig glad i det. Det bærer stort sett alltid frukt, samtidig som det blomstrer året rundt: Et Calamondin tre jeg kjøpte på Mester Grønn i Oslo for mange år siden!
Til høyre for dette er et qumquat tre i ferd med å vokse opp. De to er plantet på hver sin side av en trappeoppgang fra nedre til øvre terrasse. Håpet er at de snart skal bli like høye og danne en symmetri med trappen som fokus.
Fliser er, som du ser av bildet alltid stablet rundt om på terrassen...
Noen av møblene står utendørs året rundt. På disse har jeg alltid noen sukkulent- grupperinger stående. Der finnes utallige farger, former og fasonger innen denne plantegruppen og de klarer seg uten vanning i ekstrem tørke over flere måneder uten å ta skade.
Nedenfor:
Enda et prosjekt jeg jobbet litt med i år. Mitt plantebord bygget i terrasseflis og marmorplate fra et gammelt kjøkken. Jeg ble ikke ferdig med det denne gangen heller, men jeg har god tid og tar ikke det så tungt. Bordet kommer til å stå der neste gang jeg kommer ned også.. Det som gjenstår på bordet foreløpig er den øvre hyllen som skal få en plate av marmor - av samme type som benkeplaten, men først må jeg få vinrankene og eføyen høyere opp på fjellveggen bak. Videre skal flisene fortsette bak "vaskekummen" til høyre på bildet. Denne har bakvegg av samme fliser som også må monteres, men først må rørleggeren tilkalles og legge opp vann til denne vasken.
Den lave hyllen løvehodet ligger på skal omgjøres til sittebenk.
Løvehodet på bildet er egentlig del av en fontene i terrakotta som jeg en gang bestemte meg for å male. Det gikk, som dere ser ikke så bra, så jeg tror jeg skal gjøre en avstøpning og lage en kopi i kremfarget betong. Hvor jeg tenker dette plassert kan jeg kanskje avsløre i et senere blogginlegg!

Ha en riktig fin dag!

Kommentarer

  1. Hei på deg.
    Første gang jeg titter innom her, kommer garantert tilbake! Elsker "syden hager", ønsker meg en slik en... Problemet er bare at vi bor i (regnfulle) Bergen by ;)) ...har en del ulike sorter sukkulenter i hagen, disse trives bra så lenge de får stå under tak i vintermånedene, gir et litt eksotisk preg.
    Gleder meg til flere innlegg fra den flotte hagen.
    Ønsker deg en riktig fin ettermiddag ;))

    SvarSlett
  2. Du verden for noen flotte bilder av en aldeles skjønn plass! Dere har vært utrolig flinke. :-)
    Line

    SvarSlett
  3. Unnskyld meg men ,,FY FILLERN,, for et lite paradis dere har laget.
    Så mange små og store detaljer som gjør så utrolig mye.
    Hele plassen er jo som en stor forundrings pakke , vakre planter ,murer ,potter ,farger og møbler osv.

    Ja jeg trenger vel ikke og si det men kos dere he he , Maritklem.

    SvarSlett
  4. Oi! Har jo sett mange biler fra feriehagen tidligere, men ikke fra dette praktfulle uteområdet. Heretter blir nok min lille balkong vel stusselig, ja... :D Det ser bare så flott ut, skjønner at det ligger mye jobb bak, men da er det dessto hyggeligere at området holder seg fint etter endel år.

    Det må da være vanskelig å velge mellom residensene? Tenk om man kunne vært alle steder samtidig, hele tiden! hehe...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg