Drivhushagedrømmer!

Når det nærmer seg sommerferietid begynner jeg, som vanlig å planlegge hva jeg bør få gjort i feriehus- hagen vår de kommende ukene. Eiendommens beliggenhet er jo en gang slik at nærmeste storby ligger en halvtimes kjøring unna. (Det er riktignok bare 3 km til nærmeste by, men med 3.000 inbyggere sier det seg selv at butikkutvalget ikke er det største.)
Jeg må altså bestille årets planlagte prosjekter på forhånd. Jeg har, som vanlig veldig mye jeg ønsker å få gjort, men kun to uker til rådighet, så her gjelder det å ikke ta seg "vann over hodet."

Det området jeg føler virker mest uferdig for tiden er drivhuset- og den tilhørende hagen! Den er mildt sagt et prosjekt i startgropen- og bærer tydelig preg av det!

I fjor sommer bestemte vi oss for å ramme inn en del av eiendommen for at dette skulle bli vår drivhushage. Her skulle vi ha litt mer eksotiske planter i skjønn forening med et "hav av roser"... - vel det ble ikke et hav, men noen titalls sorter har vi fått plantet til nå.
Året før hadde vi dekket hele området med veiduk og fylt et lag singel oppå dette. Vi begynte så smått å lage et slags naturgjerde rundt drivhuset i fjor, men etter hvert følte vi dette er såpass mislykket at vi har bestemt oss for å erstatte det med en annen type gjerde. Jeg plantet jo mange ulike klematis som skulle plante opp etter innhegningen. De har overlevd vinteren og skal få stå- men får nå en ny type gjerde å pynte opp...

Bildet nedenfor:
Det ser kanskje ikke slik ut, men foruten det ugresset som vokser  langs "naturgjerdet" er det bemerkelsesverdig lite som må lukes i denne delen av hagen. Skjermplanten på bildet er vill, og mange vil nok kalle den ugress, men jeg må inrømme jeg liker denne blandingen av natur og kultivert, så den vil kanskje bli flyttet litt i hagens bakkant? Tanken er nemlig å legge ned markstein under gjerdet, så ugress ikke får gro.

Jeg har nemlig bestilt 50 kvadratmeter markstein som skal benyttes til gangveier mellom opphøyde bed i drivhushagen. Foreløpig har jeg bare stablet murstein løst for å danne meg et intrykk av størrelsesforhold, samt å ramme inn bedene.
Om jeg har en produktiv sommer håper jeg dessuten å få laget en opphøyd dam med springvann foran engelen på bildet. I Spania er det veldig vanlig at dammer skal vise at de er menneskeskapte med geometriske former, i passe høyde og tykkelse til at en kan sette seg på kanten, plassere krukkevekster der eller bare la den være en solid og arkitektonisk ren konstruksjon som kontrast, men i harmoni med planter og omgivelsene rundt.
Min dam skal danne en halvsirkel så det ser ut som engelen står i midten av denne.


Planen min er at jeg skal bygge en mur i enden av ugressmarken du ser på bildet nedenfor. Både grusplassen, og ugressmarken vil så få et dekke av markstein som forhåpentlig vil danne en flat terrasse hvor jeg kommer til å ha store krukker med blomster stående. Den storbladete magnoliaen midt på bildet kommer forhåpentlig til å vokse seg mye større så den vil bli et naturlig skyggetre for en spisegruppe jeg har tenkt skal plasseres på terrassen. Tanken er altså å skape en innelukket, lun hage lik dem en finner i Spania; kalt patios.


Hvor mye jeg får tid til å gjøre i løpet av sommeren får jo bare tiden vise... Jeg har uansett bestemt meg for å ikke jobbe mer enn at jeg føler det er et hyggelig tidsfordriv. Blir jeg ikke ferdig løper jo ingenting ifra meg! ;-)
Nedenfor: Drivhushagen slik den ser ut i dag. Jeg kommer nok til å beholde mye av trærne bak og på siden av huset. Eiendommen strekker seg omtrent 100 meter bakenfor dette, men det kommer vi nok til å la stå som uberørt skog i mange år fremover ennå! ;-)

Ha en fortsatt fin dag!

Kommentarer

  1. Det blir morsomt å følge utviklingen av drivhushagen. Det er jo flott å ha noe å vidreutvikle. Lurt å beholde trærne bak. De er lette å kutte ned siden hvis du skulle føle for å gjøre det.

    SvarSlett
  2. Du har jo planer i bøtter og spann, men jeg forstår jo at du tar det med ro og koser deg med det. Blir hagen et prestisje-prosjekt faller nok gleden vekk. Og for meg ser det jo flott ut allerede. Lykke til videre :-)

    SvarSlett
  3. For et utrolig flott og koselig drivhus!

    Nyt sommerkvelden! klem

    SvarSlett
  4. Så mange spennende planer du har for sommerhagen! Jeg gleder meg til å se hva som skjer ut over sommeren! Lykke til med prosjektene :)

    SvarSlett
  5. Så koslig et drivhus og plassen irundt. Herlig med alle plantene.
    Tipper der kan du kose deg i hvert enkelt hjørne i hagen din. Flott!

    Tove Kristin

    SvarSlett
  6. Jeg likte gjerdet godt, har sansen for å lage ting med greiner. Hundkjeks gir et svevende inntrykk, er forresten veldig fin sammen med kirgisløk.Det er kjempegøy med prosjekter. Lykke til! Anne

    SvarSlett
  7. 2 uker er jo ikke mye tid, men du får sikkert gjort det meste likevel! Planlegging er halve arbeidet, sier de, og det er vel mye sant i det. Det kommer til å bli flott med muren og dammen. Jeg ville også beholdt det meste av skogen, for det gir jo en flott grønn ramme rundt det hele! Bregnene i bakgrunnen liker jeg veldig godt!
    Ønsker deg lykke til, og god helg!

    SvarSlett
  8. Svar på din fråga hittar du här:
    http://www.clausdalby.dk/2010/03/villige-valmuer-vil-du-have-fr.html

    Ha en god helg!
    /Ruben

    SvarSlett
  9. Det er artig med prosjekter og du kommer ikke til å kjede deg de to ukene.
    Men en ting er jeg sikker på og det er at det blir fint for dette kan du har jeg sett.
    Det er så fint og idyllisk med vann og trær som en del av hagen , en må jo bare kose seg i en så fin sommerhage.

    God helg ,Maritklem.

    SvarSlett
  10. Nydelig sommerhage - koselig at du deler !

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg