KANEL må hagen ha!



For noen år siden var krydderet kanel noe jeg bare forbandt med grøt og julekaker. Nå som jeg har blitt hageinterressert har det plutselig blitt en selvfølgelig del av mine "hageredskaper". For i hagen er jo kanel perfekt til det meste!

Kanel istedetfor rotningspulver!
De av oss som ønsker å ta stiklinger av planter har sikkert opplevd at det er en stor fordel å stikke stiklingene ned i et spesielt veksthormon pulver før stiklingene settes i potten. Grunnen til dette er jo at det fremmer rotdannelse og dermed gir større mulighet for å lykkes med å lage nye planter av stiklingene.
Visste du at kanel er like rotvekststimulernede som rotningspulver?
Kanel er dessuten langt billigere - og du har det helt sikkert tilgjengelig i kjøkkenskapet alt!
Kanel dreper dessuten sopp og bakterier som ofte kan være en stiklings verste fiende!
 

Kanel mot maur!
Om du har blomsterkrukker stående på terrassen eller balkongen har du kanskje opplevd at maur flytter inn og lager tue blant røttene i potten din?
Det har i alle fall jeg gjort mer enn en gang.
Et fint hjelpemiddel kan være å sette potten på små bein så den ikke lenger er plassert rett i skålen eller på bakken. Kanel er dessuten veldig effektivt. Har du maur skal du løfte potten og strø kanel under denne. Dryss også et godt lag kanel oppå pottejorden.
For meg har dette resultert i at maur har forsvunnet fra alle potten mine!
Jeg er såpass plaget av maur i bedene mine at jeg også der jevnlig drysser et fint lag kanel sommeren gjennom.



Kanel mot hærmygg (bananfluer)
På samme måte er kanel et effektivt middel mot hærmygg som legger egg i stueplantepottene dine.
Jeg strør et lag med kanel over jorden så fort jeg opplever at hærmygg har kommet inn i huset gjennom en ny potteplante, eller frukt. Frøplanter tar ikke skade av at du drysser pulveret over dem heller, for kanel er et giftfritt planteprodukt som opprinnelig stammer fra barken på kaneltreet:
Ceylonkanel (Cinnamomum zeylanicum), eller kassiakanel (Cinnamomum cassia).
Som bonus fungerer kanelet etter hvert som gjødsel for plantene + at kanel DUFTER GODT!


Kanel mot sopp hos frøplanter

Er du plaget av at frøplantene dine får litt for mye fuktighet og at du derfor kan oppleve jorden og/eller stilkene får et hvitt, bommulslikt soppangrep? Det beste du kan gjøre for å motvirke dette er å
1) Undervanne! Ikke vann småplantene fra toppen. La dem heller trekke til seg vann fra bunnen av potten. NB. Ikke la pottene stå i vann over lengre tid ;-)
2) Ikke bruk plastposer eller lignende over frøplantene. Sørg for at de får godt med lufting.
3) Strø et godt lag med kanel oppå jordoverflaten til frøplantene. Kanel har, som før nevnt en soppdrepende effekt- og bidrar også med å gjøre jordoverflaten litt mer tørr.


Har du et glass kanel blant dine hagesaker?!


Ha en fortsatt riktig god dag!

Kommentarer

  1. Sier som November-symra, tusen takk for tipsene. Hilsen Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for meldingen Anne. Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  2. Takk for tipset! :) Her har vi mye maur i bedene så dette skal jeg teste ut. Mvh Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Da regner jeg med du har mye sand i jorden, som meg Merehe :-) Håper det viser seg like effektivt for deg som for meg.
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  3. Jeg blir veldig glad når jeg kan lære noe nytt, og det gjorde jeg nå=) Dette har jeg aldri hørt før. Håper alt står bra til med dere=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Her står alt bare bra til Vibeke. Håper det samme gjelder for deg og familien. Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  4. Jeg vidste godt det med kanel og maur..men den med stiklinger var ny...:-)
    Den må jeg prøve..:-)

    Tak for et godt tips.

    Hej fra Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth.
      Når jeg begynte å bli hageinterressert meldte jeg meg inn i noen amerikanske hagefora. Der merket jeg meg at bruken av kanel er mye mer utbredt. Første gang jeg lærte om kanel og stiklinger var det faktisk en amerikansk gartner som tipset om metoden :-)
      Lykke til!
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  5. Tusen takk, dette ante jeg ikke!

    SvarSlett
  6. Tro om det virker mot liljebiller også? Maurkverk gjør jo det....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Randi. Jeg vet faktisk ikke om det virker mot liljebiller? Men det kan da ikke være noen skade i å prøve? Kanel er jo i verste fall bare sunt for plantene, så hvorfor ikke teste ut? :-D
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  7. Svar
    1. :-)
      Ha en fortsatt fin dag Vigdis
      Stein

      Slett
  8. Nei, hør der, kanel altså? Det er jo noe de aller fleste har i skapet! Det skal jeg jammen prøve å huske neste gang jeg plages av diverse småkryp :) Og til stiklingene også.
    Tusen takk for supert innlegg!

    SvarSlett
  9. Takk for supert tips! Kanel har jeg nok av i skapet, så her skal det testes ut både det ene og andre :-)

    SvarSlett
  10. Takk for et flott tips, Stein! Dette høres veldig interessant ut og var helt nytt for meg. Ha en flott torsdag!

    SvarSlett
  11. Kanel??!! nej det kunde jag inte. så enkelt genialt och alltid i huset, tack för ett supert tips :)

    SvarSlett
  12. Dette var nytt for meg. Tusen takk for et supert råd:)

    SvarSlett
  13. Hm.........dette er notert bak øret.

    SvarSlett
  14. Takk for tipset, Stein. Fruen oppdaget akkurat et par fruktfluer i planterommet. Da fikk alt sporenstreks et lett dryss kanel. Genialt!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg