Woodland hagen: Skogsbunnsvekster. Del 4


Tenkte jeg skulle fortsette å skrive litt om vekstene jeg har beplantet min skogsbunn med. Bildene er fra min egen hage om ikke annet er nevnt i forbindelse med fotoet. Det har seg nemlig slik at en del planter var såpasse små, eller at jeg ikke var tilstede i hagen den perioden de blomstret. Jeg har i slike tilfeller tillatt meg å "låne" illustrasjonsbilder fra nettet..

Astilbe, eller Arendsspir som de kalles på norsk, er en plante som trives i halvskygge en ofte finner i skogen. Den blir vanligvis opp til 50 cm høy under blomstring. Etter hvert danner den kraftige planter, men sprer seg ikke nevneverdig siden formering foregår ved frø. Planten kan derimot fint deles når den blir større.
De fleste sorter Astilbe trives best i næringsrik, porøs og fuktighetsbevarende, men veldrenert jord. Min skogsbunn er stort sett litt tørr og ikke særlig næringsrik. Likevel har de klart å etablere seg på relativt kort tid og virker som de blir større for hver sesong.
Astilbe er stort sett herdig H5 og kan altså dyrkes over store deler av landet. Den rosa varianten ovenfor har jeg desverre ikke noe navn på.

Planten til venstre derimot, heter Astilbe x hybrida "Milk and Honey"
Blomstene blir hvite og som med de fleste andre innen denne familien blomstrer de vanligvis i Juli- August.
Astilbe er en fin plante å ha i en woodland hage siden den bringer farge til skogsbunnen en tid på sommeren hvor de fleste andre skyggeplanter har gått i dvale.

Du kan få arendsspir i mange ulike farger og varianter.
Selv har jeg røde (Astilbe "Fanal" og A. "Spinell") og ferskenfargete: (A. "Peach Blossom"), men foreløpig er det de hvite og rosa jeg setter mest pris på fordi de gjør seg mer bemerket på en litt skyggefull skogsbunn.

Bildet nedenfor:
Den planten jeg kanskje setter aller mest pris på i skogen sommeren gjennom er nok uten tvil Heucherella Tiarelloida "Bridget Bloom"! Få andre skogsbunnplanter kan skilte med nesten kontinuerlig blomstring fra Juni til August! Selve planten er en krysning mellom Heuchera og Tiarella. Bladverket ligner heuchera, så også når den ikke er i blomst er dette en vakker plante! Heucherella kan trives i stort sett hele landet og tåler å stå i halvskygge til full skygge.

Bildet er tatt i skogen sommeren 2012.
Nedenfor kan du se bilde av bladverket til denne vakre planten som selvfølgelig også vil passe fint i et vanlig bed!

Bildet til høyre:
Primula Veris, eller "Maria- nøkleblom" som den heter på norsk,  vokser vilt i Norge. Det gjør den også på eiendommen vår hvor den finnes i store mengder. Jeg har begynt å samplante disse så de danner litt større grupper flere steder i skogen. På den måten benytter jeg en plante som vokser naturlig hos oss i kampen mot ugress i skogen. Marianøkleblom får gule klaser med blomster i April- Mai måned. Planten blir rundt 30cm høy under blomstring og denne fungerer fint i litt skyggefulle deler av hagen. Den formerer seg relativt lett via frø, men jeg har ikke opplevd at dette er noe problem i min hage. Planten kan etableres i store deler av landet.

Når vi først er inne på gule blomster kan jeg jo nesten ikke unngå å nevne denne: Uvularia Perfoliata får blekgrule, nesten kremfargete, hengende klokker som blomstrer i Mai- Juni. Planten blir opp til 40-50 cm høy og trives best i sur- til nøytral, humusrik, veldrenert jord.
Planten sprer seg både ved frø (har ikke skjedd hos meg ennå) og ved at roten er en sakte, krypende jordstengel. Uvularia tilhører faktisk liljefamilien (liliaceae) og kommer opprinnelig fra Nord Amerika hvor den er en typisk skogsbunnsvekst.
Nedenfor, en Uvularia Grandiflora, eller "Stornikleblom" som vi kaller den på norsk. Den blir vanligvis merket som hardfør til H4 her i norden.

Flere av mine skogsbunnsplanter kommer til å bli presentert i kommende innlegg.

Ha en fortsatt riktig fin dag! 

Kommentarer

  1. En kopp te og en liten kikk innom nettet - det er sukkertøy i hverdagen. Takk for nok en flott oppdatering på hva du har i skogshagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne Karin. Takk for hyggelig hilsen :-)
      Håper alt står bra til med deg og dine!
      Ønsker dere en fin helg
      Stein

      Slett
  2. Spennende og interessant lesning. Liker så godt bildet med stien som forsvinner innover. Ha en fortsatt fin dag til deg også! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Takk for hyggelig hilsen! Ønsker deg en riktig fin helg
      Stein

      Slett
  3. Takk for titten i ditt flotte woodland!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan.
      Hyggelig du tittet innom- og enda hyggeligere du la igjen en hilsen
      Ha en fin helg!
      Stein

      Slett
  4. Mmmmmm, den Uvularian var jamen lekker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora.
      Ja, Uvularia er en plante jeg setter pris på. Mine erfaringer er at den er lettstelt og vokser forholdsvist raskt, så alt etter et par år er den klar til å deles opp! Blomsterfargen er også akkurat passe gul! En plante jeg kan anbefale i en litt mer skyggefull del av hagen altså! :-)
      Ha en fin helg.
      Stein

      Slett
  5. Det er en sann fornøyelse og følge med på reisen gjennom Woodland! Mye skog ved vår svenske stue. Jeg har i grunnen sålangt hatt nok med å opparbeide hagen som hadde stått forsømt i over 40 år. Men nå er jeg jammen klar for å piffe opp skogen nær hagen. Har egentlig tenkt at det er vanskelig å få blomster til å gro der, men det er det åpenbart ingen grunn til å tenke etter å besøkt deg:) Bridget Bloom var praktfull. Maria nøkleblom har vi massevis av, både gule og rød. De kan jeg jo lage tuer av i skogen. Takk for oppløftende og særdeles inspirerende innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Janibele.
      Så hyggelig at du også har et svensk "torp" med tilhørende skog! Da har du jo en ypperlig mulighet å teste ut ulike skyggeplanter! Jeg hadde noen poser frø til overs høsten 2011. Disse strødde jeg ut på åpne områder i skogen - og alt i fjor kunne jeg se hvordan ulike planter begynte å dannes. Vet ikke om du er medlem av "Hagegal.no"? Men der har de noe som kalles "frøboksen" som sendes mellom medlemmer som er interresserte i å bytte til seg ulike typer frø. Mye spennende skyggevekster å finne der...! :-D
      Ha en fin helg
      Stein

      Slett
  6. Veldig kjekt med en litt grundigere presentasjon av noen av plantene du har i woodlandet. Det kan være tips til andre med lignende skogbunn, eller til et bed i skygge/halvskygge.
    Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariann. Takk for hyggelig hilsen! Jeg vil jo bli veldig glad om noen blir inspirert til å teste ut noen av vekstene! :-D Halvskygge/skyggeplanter er, for meg, kanskje de plantene en har i en hage. Ikke fordi de nødvendigvis er så fargerike eller spennende, men fordi de sprer litt skjønnhet der det meste annet må gi opp :-)
      Ha en riktig fin helg
      Stein

      Slett
  7. Kan kun give de andre kommentatorer ret i, at du skriver så vældig inspirerede om woodland hagen!
    Jeg har jo selv en del Skovhave som i forvejen står med store skovbregner, liljekonvaller og lidt bunddækkeplanter, men store dele er uden noget, så inspiration er altid godt!
    Jeg har tænkt på liljer, efter at have besøgt Tage Andersens Gunillaberg i Jønkøpings Lan! Der er også stor inspiration at hente!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elin.
      Ja du har jo et fantastisk utgangspunkt for en Woodland hage! :-D
      Skogsbregner, liljerkonvaller og annet er jo veldig vakkert i seg selv og vil jo bare gjøre seg enda bedre om de blir komplettert med litt annet.. :-)
      Jeg er også glad i liljer i skogen. I år har jeg kjøpt hvite og vanlige martagonliljer, men før dette har jeg hatt en mengde små, hvite liljer . De har trivdes og tilogmed vokst litt i omfang. Jeg har plassert dem i halvskygge. Jeg foretrekker de lavtvoksende i skogen, for liljene har en tendens til å strekke seg litt mer enn de gjør i de mer solfylte delene av hagen (pga lysmangel) De lave variantene blir frodige og fine. De gjør de høye også, men de må støttes opp! :-)
      Ha en riktig fin helg
      Stein

      Slett
    2. Det lyder rigtig godt med små, hvide liljer! Jeg vidste ikke man kunne få lavtvoksende liljer også?
      Kan du fortælle mig hvad navnet er på dem? Så tror jeg da jeg vil prøve at skaffe dem til vores woodland garden :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg