Woodland hagen: Skogsbunnsvekster. Del 5


Utrolig nok har de varslet kjøligere vær hele neste uke. Noen netter kommer visst temperaturene til å falle helt ned til -15!! Det er jo like kaldt som det var på vinterens absolutt kaldeste natt! Flere enn meg som savner skikkelig vår og telefri jord!? ;-)

I lengsel etter våren fortsetter jeg altså min "vandring" blant vekstene som vokser på skogsbunnen vår.

Nedenfor:
Brunnera Macrophylla "Silver Wings" er en halvskyggevekst som også tåler full skygge! - En plante jeg virkelig setter pris på i skogen! Mest på grunn av det vakre, variegerte bladverket med mønster i sølv og grønt, men også på grunn av de små, blå blomstene den danner i klaser Mai- Juli. Denne planten blir ikke så høy. Faktisk ikke mer enn 30 cm når den er i blomst, men om du har områder med mose eller andre lave vekster vil den skli helt perfekt inn...!? 
Min erfaring med de eksemplarene jeg plantet i skogen sommeren 2012 var at de vokste raskt og ser ut til å kunne spre seg fint i store, flotte grupper! En annen sølvfarget variant med kanskje enda mer sølvglinsende bladverk er Brunnera Macrophylla "Kings Ransom". 


En annen lavtvoksende plante som passer fint inn i en woodland hage er Alchemilla Mollis. Den får fint, tett blomkarselignende bladverk som sprer seg ut i fine tuer. I Juli får den skyer av mintgrønne blomster. Denne planten vokser vilt på eiendommen vår, så sakte men sikkert har vi begynt å transportere stadig flere av disse inn i skogen. Alchemilla klarer seg nemlig veldig godt under litt skyggefulle forhold også! Den er dessuten en veldig herdig plante som klarer seg over hele Norge. Den er ikke særlig kravstor til jordsforhold, men trives best i litt fuktige forhold.  Planten blir 30- 40 cm høy i blomst. (Bildet er lånt fra nettet.)


Geranium er en gruppe planter som har veldig mange medlemmer perfekt tilpasset et liv i en løvrteskog!
Jeg har testet ut bare noen få sorter ennå, men kommer garantert til å benytte mange flere varianter fremover!
Bildet til venstre viser en hvit skogsstorkenebb, eller Geranium Phaeum "Album" som den heter på latin. 
Denne planten selvsår seg relativt lett. Den blir omtrent 60 cm høy og får enkle, hvite blomster i Juni. G. Phaeum fås i mange ulike sorter. De trives i halvskygge til dyp skygge og kan vokse over hele landet (til H8) 
En annen skogsstorkenebb jeg har i min skog- og som jeg setter stor pris på er den  dyplilla/burgunder varianten; G. Phaeum "Spiro D´Or" Som sin "søster" ovenfor har den samme spesifikasjoner, bortsett fra fargen. 
Også etter blomstring er G. Phaeum en vakker plante på grunn av bladverket i grønt og burgunder. Som sagt- en plante som godt kan trives enda mer og spre seg over store deler av skogen! :-)

Bildet til venstre er ikke mitt eget, men "lånt" et sted på nettet. Husker desverre ikke hvor.
Planten kjøpte jeg inn i fjor sommer. Det er en Rosestorkenebb, eller Geranium Macrorrhizum på latin. Den vokser i fine grupper, får rosa eller hvite klaser med blomster i Juni- Juli. Den trives både i halvskygge og skygge - om enn ikke med fullt så frodig blomstring som når den står i sol. Den er en ganske lav plante som ikke blir høyere enn 20-30 cm, så den passer vel egentlig best sammen med moser og andre lavtvoksende planter - eller i forkanten av bedet. Planten er svært tørketålende og fungerer ypperlig som bunndekker, så den passer altså godt både til woodland og steinbed! Den er herdig i stort sett hele landet (H7). 

En annen geranium jeg liker å bruke som woodland plante er Geranium Sanguineum "Album." Som navnet sier (Album er latin for "hvit") har den altså enkle, hvite blomster. Også denne er en lavtvoksende variant, like godt egnet i skogen som i steinbedet. Planten blir 20-35 cm høy med blomster. Den danner fine, tette puter med flikete bladverk og har blomster store deler av sommeren. Sorten er en nøysom plante som vokser i de fleste typer jord over hele landet og trives like godt i sol som i halvskygge. En fin vekst i mange bed! 

Flere skogsbunnsvekster kommer til å bli presentert i fremtidige innlegg. 
Jeg reiser til Molde og Ålesund denne helgen, så jeg får nok ikke blogget igjen før begynnelsen av neste uke.
Jeg skal nemlig få med meg premieren på en moderne Amerikansk komedie som først ut i Norge spilles i Molde! 
Stykket har vunnet den gjeve tittelen "Show of the year" både i New York og London. Handlingen er satt til Molieres dager, men er ytterst aktuell i dagens samfunn siden den egentlig handler om vår tids politikk..

Kommer den dit du bor er det kanskje interressant å få med seg? Her kommer i alle fall noen bilder fra forestillingen som har urpremiere i Molde på Lørdag: 

Ha en riktig fin helg så lenge! 














Kommentarer

  1. Jeg er imponert over plantekunnskapene dine, Stein! Her finner jeg mange tips til ting jeg kan finne på hjemme. Jeg har jo som du vet noen planer eller ønsker for deler av hagen som ikke ligger direkte i solen. Der kommer dine kunnskaper til å bli nyttige. God helg!

    SvarSlett
  2. Takk for masse flott innspirasjon. Jeg skal i gang med en stistubb ved hytta vår, så her skal jeg stjele litt ideer.
    G. Phaeum "Spiro D´Or" er også satt opp på ønskelisten! :)
    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  3. Huff ja, vi får også kalder dager, men vi får håpe det er veldig midler tidig : ) God helg!

    SvarSlett
  4. Det är tur att man kan vandra med fotografiernas hjälp när det är sånt här väder!
    Nävor av alla slag är fina.
    Ha en bra helg
    Mariana

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg har også veldig god erfaring med geranium som bunndekkere. I år har jeg skaffet meg G.s. 'Album'. Synes de enkle blomstene er vakre. En annen kraftig geranium er 'Kashmir White'.
    Inspirerende lesning. God tur! Anne

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg