Konkrete og mer vage planteplaner....

Drivhushagen har lenge gitt meg litt hodebry med hensyn til innredning. Slik den ligger opp mot uberørt skog virker den nesten som å befinne seg i utkanten av eiendommen vår. Det gjør den faktisk ikke. 


Eiendommen strekker seg nemlig rundt 50- 60 meter lenger innover bak drivhuset. Denne delen av hagen har vi bestemt oss for å ikke gjøre noe særlig med. Vi lar skog være skog. Området i drihusets umiddelbare nærhet, derimot, trenger  nok en god del hagefølelse, med andre ord; planter!
"Bautasteinene" som står på rad viser hvor det en gang i tiden gikk en bygdevei gjennom eiendommen. Vi har bestemt oss for å beholde dem som en del av stedets historikk, men bør vi fjerne kjettingen for å ta bort følelsen av at eiendommen er delt i to "lengder"? 

Bildet til høyre:
Jeg har kjøpt 4 stk Rosehagtorn: Crataegus Laevigata "Pauls Scarlet" som jeg opprinnelig ønsket å plante ved hver "bauta" for å skape litt allé følelse. Treet blir rundt 4-6 meter høyt med vakker, dyprosa blomstring i Mai-Juni.
Crataegus Laevigata trives vanligvis til sone H4.
(Jeg har hatt et eksemplar stående ved hovedbryggen i 3 år nå. Det har klart seg veldig godt så langt, så det ser ut til å takle min hages vekstforhold.)
Uansett- jeg er litt usikker på om det er så lurt å plante disse trærne på rad? Bør jeg heller forsøke å plassere dem i en gruppe i nærheten av selve drivhuset?

Ideen til en "allé" gjennom plenen fikk jeg egentlig til Jul, når jeg plasserte noen kunstige trær med lys langs disse steinene. Det var jo fint den gang, men skikkelige trær blir kanskje veldig ruvende?


Jeg har forresten ganske mange planer for dette området. Gjerdet som jeg laget av flettede grener rundt drivhushagen kommer til å bli erstattet med svart stakittgjerde av den litt "gjennomsiktige" varianten.. Jeg har kjøpt såpass mye av denne gjerdetypen at jeg har nok til å la drivhushagen fortsette slik at en må inn i denne delen av hagen for å komme inn i drivhuset. Men jeg er veldig i tvil. Jeg klarer simpelthen ikke å virtualisere det hele fremfor meg ennå!


Ved den ene lykten nærmest fotografen planlegger jeg å plante et ganske stort eksemplar av "Blodplomme". Treet hadde, ved kjøp, en kraftig stamme og med kronen er det nå mellom 3,5 og 4 meter høyt.
Både blodplommen: Prunus Cerasifera "Nigra" og rosenhagtornene ble, som tidligere nevnt, kjøpt hos Eggert Pflanzenhandel.
Nær dette ønsker jeg å plassere en  Svarthyll busk: Sambucus Nigra "Atrorubens"

Selve drivhushagen forøvrig består jo stort sett av roser og liljer i rosa nyanser, iblandet hvitt og lavendel, så tanken er å utvide disse fargetonene også utenfor det inngjerdete området.

Nedenfor:
Plenen foran drivhuset er jo foreløpig veldig åpen, og egentlig har jeg likt det slik, så jeg ønsker å plante med omhu. Jeg vil nemlig ikke miste åpenheten til elven!
Ikke så lett å bestemme meg altså!
Jeg er derfor veldig glad for forslag og idéer..!


Ha en fortsatt riktig fin dag! 

Kommentarer

  1. Det første som falt meg inn er at du legger lus/belegningsstein i en sti langs bautane (husk trillebårbredde). La kjettingen være. Forsterk veifølelsen. Plant rosehagtornene tvers over hver bauta. La stien/veien gå inn på drivhustrappen. Du har jo allerede en del elementer som passer til en mini brostensvei med bautaene og lyktene. Tror dette faktisk vil binde alt sammen. Det er jo logisk med en vei til drivhuset. Husk at alt kan flyttes så det er jo ikke endelig. Prøv å legge ut noe markduk eller lignende der du vil ha "brosteinsveien" så ser du om du liker det. Klem fra Ellen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ymmeli. Det tipset var faktisk veldig interressant! Tror jeg må ha det i bakhodet neste gang jeg er borte i svenskehagen :-)
      Både brosteinsvei og å plante trærne parallelt med bautaene hørtes jo veldig smart ut.
      Takk for tipset!
      Ha en riktig fin helg forresten!
      Stein

      Slett
  2. Jeg hadde også villet beholde bautaene. Synes de er med på å gi særpreg til Hagen. Tror at en alle av Hagtorn blir fint!
    Og om du vil ha noen Pleione limprichtii til å plante i Sommerhagen kan du få. Har noen tilovers og Tommy Ahnby mener de er hardføre

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ahn.
      Wow! Jeg bytter gjerne en eller to Pleione Liprichtii om du har sett noe på bloggen min du ønsker avlegger av!? :-D
      Ha en riktig fin helg forresten!
      Stein

      Slett
  3. Hagen deres er helt fantastisk og jeg gleder meg til å se utviklingen. Jeg synes dere er flinke og kreative når det gjelder hagen, til og med i skogen=) Hvor ofte er dere der? Håper dere har fine dager=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for veldig hyggelige ord Vibeke! :-) Vi prøver å reise bort hver 2-3 helg om sommeren og en gang i måneden om vinteren, så vi har jo ikke fullt så mye tid til å være der som jeg gjerne skulle ønske.
      Ønsker både deg og familien en riktig fin helg.
      Stein

      Slett
  4. Spennende å følge med her. Er stilig med steinene du har latt være i hagen. Synes Ymmeli sitt forslag hørtes fint ut. God helg og lykke til med planleggingen. Mvh. Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Merethe og mange takk for hyggelig melding!
      Ønsker deg en riktig fin helg også :-)
      Stein

      Slett
  5. Hei! Der så morsomt å følge med hva du tenker og gjør i hagen. Jeg tror jeg ville fjerne kjettingen, fordi de er hindringer til den gamle veien. Steinene viser likevel retningen. På Hvaler har de grensesteiner og man ser godt retningen.
    Liker veldig godt utsikten mot elva. På den benken vil jeg gjerne sitte. Ha en god kveld (natt)! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Kanskje jeg må ta meg en tur ut på Hvaler for å se om jeg kan finne litt inspirasjon?
      :-)
      Du ser det ikke på bildene ovenfor, men langs elven i den skogen bak drivhuset fortsetter bautasteinene langs elvebredden. Der er kjettingen for lengst rustet helt bort, så bautaene står som du beskriver. Jeg har stor sans for det også, så der kommer jeg ikke til å erstatte en med ny kjetting :-)
      Ha en fortsatt riktig fin helg.

      Stein

      Slett
  6. Du er så god på planlegging! Jeg likte tanken på alle: ) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ranten.
      Takk for hyggelig melding :-)
      Jeg tror ikke du skal spørre samboeren min om jeg er god på planlegging... ;-)
      men når en har et slikt sted i et småsamfunn må det planlegges en del i forkant for å få tak i materialer og lignende. Ikke like lett å være impulsiv i svenskehagen som i Oslo ;-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag.
      Stein

      Slett
  7. Dejlige billeder.
    Hvor er der smukt.
    Jeg kunne godt tænke mig at sidde på bænken og kigge ud på vandet og landskabet.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan
      Om du en gang er i Värmland kan du helt sikkert få mulighet til det :-)
      Ha en riktig fin helg!
      stein

      Slett
  8. Jeg synes spørsmålet du stilte var vanskelig. Når du lager en alle så forsterker du veldig den rette linjen gjennom plenen. Kanskje kunne for eksempel spirea plantes i øyer på den andre siden av allen slik at alleens form ikke blir så hardt mot gresset. Som en avbrutt linje slik at man kan enkelt gå mellom øyene og ut på gresset,men som samtidig speiler trærne i alleen. Da blir hageganen eller 'rommet' mer definert på begge sider. Det blir spennende å se hvordan det blir.

    God helg! Ses neste uke ?

    SvarSlett
  9. Du/ni har en sån fin/vacker miljö där! gillar skog/träd linjen som gör att det blir lummigt och inramat.
    Tror att det skulle vara bra om kedjan togs bort för stenarna är så fina, vill man förstärka väg känslan kan man plantera träd längs med.
    Eftersom tomten är så stor skulle gården/hagen runt växthuset kunna bli större.
    Ha en bra helg
    Mariana

    SvarSlett
  10. Det er et fantastisk sted I har :). Jeg synes I skal fjerne kæderne, så stenene står som skulpturer!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg