Tilstandsrapport fra Sommerhagen...

Er det ikke utrolig å tenke på at vi allerede ferier midtsommer denne helgen? Jeg tror ikke helt det har gått opp for meg at våren er helt over en gang. Joda, vi har hatt rikelig med sol og varme de siste månedene. Men veldig mange av plantene som pleier å stå i fullt flor i Mai måned har faktisk ennå ikke helt kommet skikkelig i gang. Andre ting er helt i rute. 

Nå er det ikke uvanlig at jeg klager over mangelfull blomstring på denne tiden av sommeren, så jeg skal ikke gjenta meg i år, men heller vise dere noen bilder av midtsommer- blomstringen denne helgen. 

Til høyre er det gressløk som står i full blomst. De er jo faktisk riktig så vakre i klynger rundt om i bed hvor en ønsker lilla blomster. Når de er feridgblomstret kan du jo bare kutte dem ned og håpe på ny blomstring om noen uker!? 

Nedenfor: Sommerblomster er et uunværlig innslag i potter og kar på vår svenske eiendom. De skaper "instant" farge i en ellers grønn hage. 


Bare grønt er det likevel langtfra denne sommeren. 
Veldig mange av bedene er nemlig i full gang nå. Valmuser, akeleier, iris, roser og mye mer skaper rikelig med spenning og farge. Jeg er ikke sikker på hva de blå blomstene foran på bildet heter. 
Jeg vil være takknemlig om du har noen tips!
Ellers er de oransje blomstene fra Papaver Orientale. De blå og hvite blomstene i bakgrunnen er fra Aquilegia Flabellata Nana.

Nedenfor:
Flere akeleier. Denne gang er det Aquilegia "Pink Barlow" som fortsatt holder koken. 



Nedenfor:
Noen ganger kan et insekt nesten være like vakker som en blomst!? Denne lille krabaten har jeg aldri sett før, men ser ham gjerne igjen! 






Ha en fortsatt riktig fin kveld! 






Kommentarer

  1. Såennede innsekt! Som jeg heller ikke har sett før. Frodig og fint hos deg :) Vi er framdeles litt sene etter den kalde våren men vi er på vei :) Håper liljene rekker å blomstre før ferien tar meg :) Ha en flott ny hageuke!

    SvarSlett
  2. Så frodig og fin blomstring. Her fekk eg navnet på nokre av mine rosa akeleier :)) takk, takk.
    Eg oppdaga i dag at ei staude som eg trudde hadde gått av med døden har så vidt hadde spirt.Utrulig seint....
    Ha fine sommardagar, frå MarJE.

    SvarSlett
  3. ja våren gick fort i år. Hopas du fick ha en bra midsommar.
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
  4. Som alltid flotte bilder fra Svenskehagen. De blå heter Fjellfokk (Polemorium caeruleum), finnes også som hvite og sprer seg mye med frø.

    SvarSlett
  5. Den blå blomman skulle jag också säga heter Polemorium caereleum. Jakobs Stege, på svenska. Självsår sig friskt, så den passar särskilt bra i woodlandet. Finns vita med.
    Jag har också sett den insekt du visar, men inte jag heller vet namnet på den.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvarSlett
  6. Så koselig med masse blomster hos deg, Stein=) Jeg skal jammen prøve å klippe ned gressløken, for den ligger flatt utover akkurat nå etter masse regn!!! Kanskje den vokser seg til igjen. Håper dere koser dere i hagen=) Vibeke

    SvarSlett
  7. Hej igen. Det är en Humlebagge.
    Hittade den här när jag sökte efter en annan insekt:

    http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=4000

    /Ruben

    SvarSlett
  8. Humlebillen er fin å se på , men den spiser roseblomster og peoner fra midten og ut så kronbladene drysser . Jeg tar livet av dem uten nåde .

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg