Drivhushagen i August


I sommer hadde jeg egentlig intensjoner om å gjøre mye i drivhushagen. Jeg skulle bygge opp noen høye sementsøyler vindrueranken min skulle vokse opp etter. Videre kjøpte jeg en mengde klatreroser som skulle dekke en mur jeg begynte å bygge på høsten 2012. Jeg ønsket også å legge brosteinbelegning og bygge opp rosebedene med sementkanter og bedre jord.
Ingenting av dette ble det noe av denne sommeren heller. 
Jeg tar det ikke så tungt for når ferien begynte bestemte samboeren og jeg oss for at vi egentlig trengte hvile og hyggelig selskap med venner mer enn alt dette. Jeg har derfor latt drivhushagen klare seg selv denne sommeren. Jeg sier til meg selv at vår svenske hage tross alt er et feriested og derfor er det jo ikke så viktig om hagen ikke er ferdig utviklet!? 


Bildet til venstre:
Min beskyttende engel står ennå plassert på en gammel natursteinsmur som en gang utgjorde grunnmuren til en bolig. Den er forlengst borte, men området inneholder i dag min drivhushage. 
Foran engelen står noen riktig store eksemplarer med viltvoksende bregner. De kommer nok til å flyttes etter hvert, men foreløpig liker jeg å ha dem slik. Engelen begynner dessuten å få litt naturlig patina. Ikke verst etter nesten tre år utendørs. ;-)


Til våren trodde jeg de fleste rosene i hagen skulle omkomme på grunn av de ekstreme temperatursvingningene perioden var preget av. Sommertemperaturer om dagen kombinert med bitende nattefrost er jo ikke det slike planter takler best. Heldigvis gikk det langt bedre enn fryktet. Likevel kjøpte jeg inn en del nye sorter roser til drivhushagen denne sommeren.
Blant annet:
  • Purple Rain.
  • Pauls Himalayan Musk
  • Rosenholm
  • Romanze
  • Escapade
  • Frühlingsmorgen
  • Rosarium Uetersen
  • Pernille Poulsen
  • Mainzer Fastnacht
  • White Queen Elizabeth
  • Jalitha
  • Bonica82
  • Mme Alfred Carriére
  • Zephirine Drouhin
  • Louise Odier

    Nå gleder jeg meg til kommende sommmer. Det skal bli spennende å se hvor mange som kommer til å overleve følgende vinter - og forhåpentlig vil vokse i størrelse og frodighet!
Ha en fortsatt riktig fin dag!

Kommentarer

  1. Hei Stein!

    Flotte roser du har kjøpt! Ja, det gikk ut mange roser i vinter her, bl.a Romanze som jeg trodde skulle klare seg. Den er merket H5, men denne vinteren var uvanlig kald og lang. Får håpe at din overlever. Det skal vel mye til at vi får en sånn vinter igjen (håper jeg)...

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg