Drivhushagen i September


Det er vel ikke lenger til å unngå at sommeren nå definitivt er på hell, selv om det kanskje ikke helt føles slik på dagtid. Forrige helg hadde vi 28 grader i skyggen på eiendommen i Sverige. Nattetemperaturen var derimot en helt annen! Da var det så kjølig at jeg nesten var redd for at frostnettene ikke er langt unna. 


Mange av blomstene har takket for seg for i år, mens andre fortsatt er i full gang, så jeg tenkte jeg skulle vise litt av hva som blomstrer i drivhushagen vår nå for tiden.

Først og fremst er det rosehagen som fortsatt er fylt med mest farge. Rosen, "The Fairy" har blomstret trofast som bunndekker i hele sommer. Det ser den ikke ut til å slutte med nå heller.  Fortsatt står mine eksemplarer breddfulle med knopper, blomster og selvfølgelig avblomstrede stumper siden jeg ikke er i hagen så ofte som jeg burde.


Denne likte jeg så godt for et par år siden at jeg kjøpte flere eksemplarer av den i vår. Louise Odier heter hun. Blomstene er vakre og dufter middels sterkt. Den blomstrer hovedsakelig i Juni- Juli, men remonterer og kommer også med blomster nå i September. Egentlig er den ikke særlig ideell i min hage. Jeg ønsker jo bunndekkere i bedene og klatreroser langs kantene, men en kan jo ikke alltid bare lytte til fornuft heller? Vokser de for mye får jeg enten klippe dem eller plante dem på et litt annet sted.


Nå i September har forresten høstfloksen begynt å blomstre i drivhushagen. Jeg har tre ulike typer sorter i grupper. Alle har det til felles at de passer sammen i farge og fasong, men med svake nyanseforskjeller. Dessuten begynner blomstringen på litt ulike tidspunkter. På den måten håper jeg å få blomstringen til å vare lengst mulig.
Sortene er:
Mies Copijn
Miss Pepper
Bright Eyes.

Jeg har forresten begynt å innføre stadig flere stauder med grått bladverk i drivhushagen. Jeg synes det passer fint sammen med roseblomstring.
Her er det en Anaphalis Triplinervis, eller "Sølvevigblom" som har kommet i blomst. For meg har planten stor prydverdi både med og uten blomstring. Planten blir ikke høyere enn 30-40cm, men danner tett, sølvfarget bladverk om sommeren og begynner å blomstre med skyer av hvite "pomponger" sent i Juli. Hos meg varer blomstringen stort sett ut September.



Bildet nedenfor:

Fortsatt blomstrer det en del liljer rundt om i drivhushagen, men den store frodigheten er nok over for i år. Men derfor setter jeg større pris på dem som fortsatt gleder med å bringe liv og farge inn i hagen.






Rosemandeltreet har rukket å bli tett og fint i løpet av året som har gått. Jeg var jo litt usikker på om det ville takle vinteren, men det gjorde det med glans. Til venstre for rosemandeltreet har jeg en kjempestor trepionbusk. Den griper såpass om seg nå at jeg seriøst vurderer å flytte den til en annen del av hagen, men er det noen av dere som har erfaring med flytting av trepion? Det ville jo vært synd om det døde?

Tanken har alltid vært å ha rosemandeltreet som midtpunkt i bedet bak drivhuset. Ellers skulle det bestå av bunndekkende roser, lavendel og andre, lave stauder med sølvfarget bladverk.
Klatreplanten som vokser opp etter drivhusveggen er en "Honningrose" med fantastisk blomstring i Juni. Desverre er den kun engangsblomstrende, så derfor har jeg plantet klematis som vokser sammen med denne.

Nedenfor:
Mitt "Pyrus Salicifolia Pendula", eller "Nordens oliven"; Vierpære, ser ut til å trives godt i den nye delen av drivhushagen. Etter hvert kommer jeg til å plante rosehekk langs stakittgjerdet på innsiden av drivhushagen, samt lage gangveier av heller som kommer til å binde den nye og "gamle" drivhushagen sammen.


En annen vakker rose som har gledet meg i drivhushagen i sommer. Den er rosa med svak ferskenfarget nyans, blomstrer frodig og har middels sterk duft. Jeg vet desverre ikke helt sikkert hva den heter, men mener det er en "Clair Renaissance"? Noen som kan korrigere meg om det skulle være feil?

Nedenfor.
Rosen "Escapade" er ny for året. Den passer fint inn blant drivhushagens øvrige roser siden den ikke blir høyere enn 50-90cm og derfor kan fungere som "bunndekker", selv om "bukettrose" er et riktigere ord. Den har en kraftig duft og remonterer gjennom sommeren. Nå i September er den tydeligvis i ferd med å gi opp, så selv om blomstringen er litt bedrøvelig på bildet, så fortjener den å nevnes på bloggen i det minste en gang i år ;-) Den står helt i utkanten av hagen og er desverre omgitt av en god del ugress. Til våren lover jeg å legge avispapir og bark rundt den og de øvrige plantene i denne delen av hagen!



Ha en fortsatt riktig fin dag.




Kommentarer

  1. Jeg har samme erfaring med The Fairy, bare at min er hvit. Den har blomstret uavbrutt siden den startet i juni. Det er ikke mange roser som blomstrer sånn som den! Jeg har flyttet en trepion en gang for et år siden, men da var den bitteliten. Hvordan det er å flytte store trepeoner er jeg usikker på. Jeg flyttet nettopp en som også var liten, og den ser ikke veldig frisk ut for å si det sånn. Det ville jo være fryktelig trist hvis den skulle dø av flyttingen. Det bør helst gjøres da det regner godt en stund fremover tror jeg, for de liker dårlig å tørke når de blir flyttet. Det skjedde med den jeg flyttet sist ;-) Lykke til med avgjørelsen, for det er ikke lett å bestemme seg for sånt!

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Så deilig med varmt høstvær! Her er vi mere på normalen med ekte bergensvær : ) Så koser vi oss inne med hagefoto og frørensing : ) God ny uke!

    SvarSlett
  3. Så mye flott som fortsatt blomstrer hos deg. Det varme høstværet har virkelig gjort sitt, og jeg tror noen av plantene i hagen er blitt litt lurt.
    Ønsker deg en fin uke. Klem

    SvarSlett
  4. Så mange spennende planer du har for drivhushagen videre. Gleder meg til å følge utviklingen. De er standhaftige, rosene dine. Det er koselig med blomstring til siste slutt. (Som jeg håper er langt unna enda)
    Den sølvevigblomsten din var fin. Den har jeg aldri hatt, men fikk lyst på nå. Kjekt å ha noe som blomstrer sent i sesongen, men som pynter opp med bladverket sitt ellers.

    SvarSlett
  5. Hei, jeg kjøpte noen Claire Renaisance roser i sommer, og de har vært helt fantastiske og dufter bare utrolig godt! Mitt store problem med rosene er de "søte" rådyrene, de elsker også rosene mine..... Har du noen gode råd?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg