Sommer på forskudd..

Det er merkelig hvor fort en venner seg til ting i livet. For en uke siden gikk jeg daglig og speidet etter vårtegn hjemme i Norge. Jeg ble like glad når jeg la merke til de første snøklokker og krokus blomstre, som når nabohusets hekk begynte å få grønt bladverk.
Her nede i Spania er det sommerstemning med 25 grader i skyggen og vårblomstringen var nok ferdig for snart to måneder siden. Allerede etter en snau uke føles det som den naturligste ting i verden å plukke bort visne blomster, luke og beskjære busker, trær og klatreplanter.

Utrolig å tenke på det bare er 3-4 år siden vi plantet noen små busker som nå er blitt en grønn vegg av trær! I dag har jeg beskåret dem godt tilbake for at oleanderbuskene under skal få mer lys.
Heller ikke denne gang får jeg mulighet til å legge resten av flisene på denne delen av eiendommen, men tar ikke det så tungt. Kanskje til høsten...?

Middagsblomstene jeg plantet i skråningen i fjor har spredd seg og trives. Både de oranse og lilla variantene.
Nedenfor:
De spanske margerittene er som vanlig i frodig blomstring for tiden. Til tross for at vi luket godt opp blant dem i høst. Jeg nyter synet av dem nå og så får jeg se om jeg klipper dem godt tilbake før vi drar tilbake til Norge. De vokser seg nemlig til busker i løpet av sesongen og da er det vanskelig for andre planter å hevde sin plass... Oliventreet i forgrunnen er ikke det store vi kjøpte i høst. Dette er nok ikke mer enn 20-25 år gammelt, men har vært klippet slik at det ikke har fått lov å vokse seg så veldig høyt.
Eføyen som vokser opp etter kjellerveggen har jeg tynnet godt ut etter at dette bildet ble tatt. Det samme gjelder mitt "bonsai" tre til venstre på bildet.


Til høyre: De nærbilde av spanske margeritter: Osteospermum. Vi har stort sett bare lilla og hvite varianter, men veldig mange fargetoner innenfor dette. Jeg liker å holde meg bare til disse to fargene, for jeg føler dets skaper litt helhet og liv i en ellers kjedelig skråning.
Nedenfor:
Disse buskene liker jeg veldig godt. De er lette å beskjære, kan vokse i nær sagt alle jordforhold og er ekstremt tørketålige! De blir ikke veldig kompakte, så kan fint gi litt farge og liv uten å virke dominerende.


Ha en fortsatt riktig fin vårdag! 

Kommentarer

  1. Så flott dere har det i deres spanske paradis! For hageinteresserte må det være en drøm å ha hage i varmere strøk med de mulighetene det gir i motsetning til det kalde nor. Alt har sin skjarm :) Spanske margaritter er en av mine favoritt sommerblomstrer. I år har jeg sådd 3 forskjellige fargenyanser :)
    Fortsatt fin ferie :)

    SvarSlett
  2. Sikke en fin have, med herlige vækster. Specielt de blå er meget smukke.
    Nyd det.
    Mange havehilsner

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg