Vårstemning i Woodland hagen...

Tenkte jeg skulle presentere noen flere vårstemningesbilder fra Woodland hagen slik den så ut i påsken. Jeg har litt over 25 helleborus rundt omkring der inne og siden de blomstret så vakkert på den tiden vi var der,så ble det kanskje litt mye fokus på akkurat dem. Det betyr ikke at det var den eneste plantetypen som blomstret, men det er noe spesielt med disse orientalerne som gjør at jeg blir ekstra fascinert av nettopp dem.

I år var det de enkle som blomstret først. Trolig vil det ta enda et år før de fylte vil vise sin fargeprakt, men den som venter på noe godt og så videre...

I fjor flyttet jeg forresten ganske mange Hepatica Nobilis over til Woodland hagen. De blomstret opprinnelig i skråningen bak huset, samt på en del av eiendommen vi ikke bruker. I år viste det seg at de virkelig hadde satt stor pris på sitt nye miljø.
Hepatica Nobilis, eller Blåveis som de heter på norsk danner små, kompakte planter som blir rundt 5-15 cm høy. De får som oftest blå blomster, men jeg har også noen lilla varianter. De er herdige til sone H5 og trives i sol/halvskygge.

Nå blomstrer de stort sett over hele skogen. De gjør seg nesten enda bedre her i halvskyggen enn de mer solfylte delene av eiendommen. Jeg setter pris på dem både når de er i blomst, men også når det grønne, friske bladverket tar over. Disse plantene kommer jeg derfor til å plante veldig mange flere av i fremtiden!


Jeg har selvfølgelig en god del løkvekster i skogen. Spesielt krokus og narcisser siden rådyr stort sett lar disse stå i fred. Men de fleste krokusene mine var faktisk i ferd med å avslutte årets blomstring nå i påsken. Helt utrolig hvor tidlig alt er kommet i gang denne våren!

Til venstre:


Nedenfor:
Puschkinia Libanotica var en løkplante som derimot blomstret på sitt fineste nå. De har himmelblå/hvitaktige blomster som ligner små stjerner opp langs stilken.
Planten blir 15 cm høy og blomstrer i April/Mai.
Jeg mener disse er herdige over hele landet.
Bak dem til venstre kan du se at løytnantshjerter (Lamprocapnos Spectabilis) er i full fart på vei opp. Jeg har flere, både hvite og rosa rundt om i skogen.


Til høyre:
I utkanten av skogen har også en blodplomme (Prunus Cerasifera Nigra) så vidt begynt å blomstre i påsken. Jeg har et mye større tre ved drivhuset. Til tross for at det står i mye mer sol enn woodland planten, så har det faktisk ikke kommet like langt. Jeg regner med det må være lunere i skogsåpningen?
Blodplomme er et fint valg som solitærtre i de fleste hager.
Det blir ikke høyere enn 5-8 meter, har en overdådig vakker, sart rosa blomstring om våren og får burgunderfarget bladverk med en klar prydverdi i seg selv. Det skal visst dessuten få mørkerøde plommer på høsten. Hva mer kan en ønske seg av et tre i hagen? :-)
Det trives i sol til halvskygge og er herdig til sone H4.




Ha en fortsatt riktig fin dag!  












Kommentarer

  1. Helleborus er blitt en av mine favoritter, så kjekt at de blomstrer så tidlig og så lenge...riktig vårlig i skogshagen din nå. Misunner deg blåveis, den trives nemlig ikke i vest... God torsdag videre!

    SvarSlett
  2. Så mye fint som blomstrer hos deg, Stein! Woodlandhage er fantastisk. Det har vi lite av her hjemme. Kos dere i hagen=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Det woodlandet ditt er i ferd med å bli skikkelig fint tror jeg! Jeg har så sansen for slike skoghager og ønsker meg en selv med tiden. Det er veldig morsomt å følge framgangen i hagen din så lenge - og kjekt å samle meg et stort forråd av gode tips og andres erfaringer ;)
    Julerosene er bare skjønne!
    Riktig god kveld:)

    SvarSlett
  4. Hei Stein!

    Ja, de helleborusene er bare så vakre. De jeg kjøpte på hagemessa i fjor blomstrer her også nå. Mye fint i skogen hos deg nå!

    SvarSlett
  5. Super fine blomster. Det er dejligt foråret kommer nu, så får vi virkelig blomsterne at se i deres fulde flora :-)

    Mvh Claus
    polterabend

    SvarSlett
  6. Julerosene er nydelige. Vi hadde blåveis i hagen i det forrige huset. Fikk med blåveis fra mine foreldre i påsken sammen med mange andre stauder. I en hage uten plen, så vil jeg ha det grønt og frodig i bed og blomsterkasser :)

    SvarSlett
  7. Nydelige bilder fra skogen! Jammen har du mange juleroser, de er jo så flotte, og hvis de fleste er forskjellige har du jo mye spennende å følge med på. Jeg har ingen, men det er fordi det bare ikke har blitt sånn helt ennå - kommer nok :) Puschkinia har jeg noen få løk av og de blomstret hos meg også i påsken, men var ferdige kort etter at jeg startet ferien. Tror de heter Vårpryd (eller var det -fryd...?). God uke videre!

    SvarSlett
  8. Plants, flowers and the nature "speaking" in this wonderful garden. Very beautiful photos.
    Best wishes from Brasil: Geraldo

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg