En sommerlig oppsummering. Del 2: Drivhusbygging

Om du har vært innom bloggen min før, så husker du kanskje at jeg begynte å bygge nytt drivhus i hagen for litt over en måned siden. Da ryddet vi i ruinene fra et gammelt verksted og fant en fin gammel grunnmur vi ønsket å beynytte til dette. 
Siden den gang har selve bygget så smått begynt å reise seg. Jeg lager jo dette av restene fra et eldre drivhus som ble knust av snø for noen år siden. Mange deler har jeg måtte kaste. Enda flere har blitt rettet ut og flikket på. Men det meste av gammelhuset viser seg faktisk å ha klart seg bemerkelsverdig bra gjennom både kollapsen og utendørs lagringen de siste årene. 
Sakte men sikkert har vi derfor klart å få opp vårt nye, litt skjevt og ikke helt standard riktignok, men jeg er likevel kjempefornøyd med fremgangen så langt! 


Bildene gir kanskje ikke så godt inntrykk av utviklingen, men jeg har kortet ned en god del av det opprinnelige huset. Dette blir 5 meter langt og 3,10 meter bredt. Den ene kortenden skal ikke lages av glass men trepanel utvendig og brannfast materiale på innsiden, så jeg kan få både gatedør vedovn.
Om du ser nøye på bjelken som ligger på bakken legger du kanskje merke til en svart bjelke med en rad av "Spydspisser". Det kommer til å bli takbjelken som har ornamentert pynt.
Du synes kanskje det hele fortsatt virker veldig uferdig? I så fall har du helt rett. I sommer planlegger jeg å stive det hele av med trebjelker, på samme måte som i mitt eksisterende drivhus. Det gjør at jeg ikke lenger vil være redd for store mengder snø på taket om jeg ikke skulle rekke å stikke innom hagen tidsnok på vinteren.


Om du lurer på hvordan jeg tenker å forsterke drivhuset får du kanskje en liten ide ved å se på bildet til høyre:
Jeg bygger opp "rammer" av 2"4 bjelker i drivhusets kortender. Denne konstruksjonen holder oppe en limtrebjelke som fungerer som støtte for selve takkonstruksjonen.

Nå ble jeg kanskje veldig teknisk, men om du har ett drivhus med lengdemål på mer enn 4-5 meter vil jeg absolutt anbefale deg å forsterke det på denne måten. Spesielt om du bor i områder hvor du kan risikere store mengder snø en gang iblant...



Kanskje litt i overkant ivrig? Jeg klarte selvfølgelig ikke vente til drivhuset er ferdig før jeg har begynt å sette planter inn i det.... ;-) Drueranken på bildet skal stå i drivhuset når det står klart, men fortsatt har jeg mye jobb å gjøre før den tid. Gulvet må rettes opp, fliser skal legges. Tverrbjelker og glass skal monteres. Vann og strøm skal legges opp. Er det noen som lurer på hva jeg skal benytte sommeren til...? ;-)

Nedenfor:
Disse selvkomponerte espalierene for klarteplanter har jeg montert i mitt eksisterende drivhus. Men jeg kommer nok garantert til å benytte meg av en lignende løsning nå også. De er laget av helt vanlige nett av armeringsjern som er svartmalte og plassert i en treramme Enkel og billig løsning om du er litt fingernem.


Bildet til venstre:
Siden jeg ønsket å gjenoppbygge drivhuset av "skrapmetall" ønsket jeg å benytte en resirkulert dør heller enn en ny og butikkkjøpt versjon. Denne var helt gratis på Finn.no  Den skal bli dør i drivhuset. Jeg er litt usikker på om jeg skal sette inn ulike typer farget glass i den, eller beholde de originale?
Drivhuset blir jo svart, lik mitt eksisterende bygg. Hva synes dere. Skal jeg beholde døren i sin grå originalfarge, eller lakke den sort? - eller kanskje velge en helt annen farge...?
Du lurer kanskje på hvor det nye drivhuset skal bygges opp? OM du ser på bildet nedenfor ligger Woodland hagen foran oss. Bolighuset ligger bak fotografen - til venstre. Drivhuset er oppført bak trærne ytterst til venstre på dette bildet, så det blir altså et bindeledd mellom woodland delen og plenen.

Ha en fortsatt riktig fin dag!



Kommentarer

  1. Hei
    Dette blir et kjempe flott drivhus, og så heldig du er som fant denne fine døra. Tror det vil bli fint med forskjellige glass i den.
    Gleder meg til å følge med videre. Klem Vivi

    SvarSlett
  2. Ska bli kul att se hur det blir, tack för titten!

    SvarSlett
  3. Så flinke dere er! Kjekt med gjenbruk, og det går an å få mye gratis på Finn. Kjekt sted ;-)
    Det blir spennende å se det ferdige resutat!

    God helg!

    SvarSlett
  4. Så fint du kan bruke det opp igjen :) drømmer om drivhus her jeg også, har alle vinduer og døra stående, gravemaskin innkjøpt så vi kan grave, spørs bare på tida nå.. ;)

    SvarSlett
  5. Dette blir kjempefint :) Og tommel opp for gjenbruk.

    SvarSlett
  6. Olá! As imagens são lindas.
    Adorei conhecer.
    janicce.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg