Ett skritt frem og to tilbake...

Beklager om overskriften høres litt negativ ut denne gangen. Det er faktisk ikke meningen, men i dag skal blogginlegget handle om området rundt mitt nye drivhus. Det som ligger ved elven før du kommer til Woodland hagen. Vi jobbet jo iherdig med å bygge det opp denne sommeren og det føltes som en seier når vi endelig kunne konstatere at huset stort sett var ferdigbygget.
Visst mangler det fortsatt et lag med sement på gulvet, som deretter skal flislegges. Det mangler arbeidsbenk, hyller, vask, elektrisitet og innredningdetaljer, men det er jo en "kosejobb" vi nesten gleder oss til... ;-)

Området rundt selve drivhuset har også tatt et skritt fremover. Vi har ryddet godt opp i busker og kratt, bestemt oss for hvordan hagedammen skal omgi drivhuset så det ser ut som det flyter på en halvøy omgitt av vann på tre sider. Bryggen som skal gå over dammen er alt på plass og damen som skal stå og sprute vann midt i dammen ble innkjøpt for mange år siden. 
Problemet er bare.... 
Vi hadde en kraftig storm for noen uker siden. I motsetning til det meste av Värmland forøvrig var det ingen trær som veltet i vår hage- men derimot en stor grein. - Som selvfølgelig falt ned på statuen vår med det resultatet at armene hennes ble revet av. Stakkars jente! 

Forrige helg var jeg borte i hagen for å inspisere skaden. Det ser ikke fint ut, men jeg får legge hodet i bløt og forsøke å komme frem til en løsning på problemet.. På bildet ovenfor kan du se nærbilde av skadene.


Drivhuset ligger kanskje ikke akkurat bra til for slike stormer med tre trær bare noen desimeter unna ytterveggen.. 

Nedenfor:
Her er det meningen at dama vår skal stå, midt i den planlagte dammen. Området med gress og busker skal graves bort og dam skal anlegges her. Figuren skal stå på en sokkel som kommer til å løfte henne omtrent 1,5 meter opp i luften. Dammen kommer ikke til å være så dyp. Kanskje ikke mer enn 1,5 meter på det dypeste. Planen er at det skal omgi drivhuset helt opp til de store steinene som utgjør byggets grunnmur. Med andre ord får vi god nærhet til vannet fra innsiden av drivhuset.


Bildet nedenfor: Det meste som er grønt på dette bildet kommer altså til å utgjøre vår fremtidige dam. Tanken er at vi skal ha en pumpe som henter vann fra elven. Overskuddvannet vil danne en foss/ et vannfall som sender vannet tilbake. I virkeligheten kommer dammen egentlig til å være minst to som ligger på hver sin side av bryggen. Dammen som vil ligge nærmest drivhuset (og fotografen) skal ha et eget pumpe- og rensesystem. På den siden av bryggen som ligger lengst bort på bildet vil vann bare pumpes opp fra elven for så å renne tilbake ut i denne- altså ingen rensing nødvendig. Var denne beskrivelsen noenlunde forståelig? 


Jeg vet det ikke er særlig ideelt å ha dam så nært store løvtrær siden disse jo er kjent for å søple ganske mye, men samtidig er det ønskelig å ha et så naturlikt miljø som mulig. Dammen skal gi intrykk av et naturlig tjern jeg har bearbeidet og tilført menneskegjorte elementer - som vannplanter og damen vår.. om jeg klarer å reparere henne da...

Nedenfor:
Den oppmerksomme leser legger kanskje merke til at jeg alt har ryddet godt opp i bedet langs elven? For å være ærlig har jeg bare fjernet det meste av ugresset mellom plantene. Nå er det litt lettere å se hva som bør flyttes av prydplanter. Langs elvebredden har jeg latt alle busker og krattvekster få stå urørt ennå, men snart skal dette også fjernes. Jeg håper det vil skape mye større kontakt med elven. Ugresset nærmest til venstre skal fjernes når dammen graves, så her har jeg ikke fokusert på å luke ennå... 


Nærbilde av blomstring ved elven forrige helg. Her er det en Angelica Gigas som vokser i fin harmoni med den hvite som jeg trodde var en slags kongslys- men kanskje jeg tar feil? 
Nedenfor har jeg lagt inn et nærbilde av blomstene. De vokser tett opp langs mange stengler på denne planten. 
Jeg liker hvordan den burgunder fargede midten i disse blomstene henter opp samme farge i Angelica Gigas plantene. 

Husker du forresten at jeg kjøpte 2stk tårepil: Salix Alba "Tristis" i fjor?
Disse ble plantet to ulike steder langs elven. Den på bildet vokser i overgangen til skogen. Jeg har stort håp om at de begge bli store og fine med grener og bladverk som strekker seg mot - og berører elven..
I motsetning til den mer vanlige tårepilen; "Salix Babylonica" som bare kan plantes i de mildeste sonene av landet vårt, er disse herdige helt opp til sone H5/H6 og best av alt. De er like fine med hengende bladverk som vaier vakkert som slør i vind når de blir litt større.
Hva er vel et vakrere tre ved en elv eller dam? 








Ha en fortsatt riktig fin kveld!









Kommentarer

  1. Hei! Jeg blir så inspirert av å lese og se. Her er ingeniøren, hagekunstneren og gartneren i full gang. Det som er morsomt, er at dere gjennomfører planer og det er ingen grenser. Lykke til med damen! Anne

    SvarSlett
  2. Stakkar damen, da. Dere finner vel på noe lurt... Utrolig hvilke planer dere har!
    Kongslys, uten tvil. Hengepil må jo stortrives langs elven!

    SvarSlett
  3. Her går det unna.......driftige karer.
    Salix 'Tristis' har jeg nettopp googlet, og funnet ut at jeg også vil ha.

    SvarSlett
  4. Kjempespennende prosjekt og jeg gleder meg til å se fortsettelsen!

    SvarSlett
  5. Sørgepil, uttalt med presteR. Det blir sikkert kjempefint!

    SvarSlett
  6. Stadig spennende prosjekter på gang hos dere! Kjekt å følge med på! Det blir flott med vanndammen(e), håper bare at de holder seg fine når dere jo ikke er der borte hele året og kan passe på. Trist med avrevet damearm, men samtidig gir det jo figuren en dramatisk historie, og noen ganger er jo det også greit for et hageanlegg at "noe har skjedd". I feriehagen min feide stormen Lena ned et tre, men siden det uansett skulle vært sagd ned var det forsåvidt praktisk for meg, og Lena la til og med treet i stabilt sideleie på åpen plen, og heldigvis ikke midt i et bed. Den dyprosa Kvannen var flott, jeg har bare de hvite hos meg.
    Nyt søndagen!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg