Steinbed i vekst...

Helt utrolig å tenkte på at det bare er ett år siden vi plantet de første eksemplarene i et bed som vi siden skulle kalle vårt steinbed! Den gang manglet riktignok den mest vesentlige ingrediensen, nemlig stein, men i vår begynte vi å frakte slike til eiendommen og plutselig fikk vi en liten "fjellknaus" i en hage nesten kjemisk renset for stein! 
Like heldige var vi når vi dro til Skedsmo hagelags planteloppemarked i Juni. Der hadde de rikelig med flotte steinbedsplanter til "gi bort" priser. 
Resultatet har blitt hva jeg vil kalle en "instant rock garden" for den tørre, sandete eiendommen vår synes å være ideell for nettopp denne typen planter. 
Joda. Jeg må inrømme jeg  også har plassert inn ting som kanskje ikke er typiske i steinbed også. Det er mest gjort for å lage sammenheng og flyt med beder rundt, men jeg er jo i eksperimenteringsfasen når det gjelder haging, så det er veldig godt mulig jeg kommer til å endre på mye etter hvert (?) Det er jo i grunnen det som er morsomt med haging- at den alltid er i utvikling. 


Til høyre: Den gresslike Brodiaea for eksempel, var vel ikke egentlig planlagt plantet i steinbed. Jeg trodde den var ettårig og helte derfor stein, sand og grus oppå det bedet de hadde blomstret i på denne tiden i fjor. Stor var derfor forundringen når det omtrent hele sommeren plutselig har dukket opp titalls planter av nettopp brodiaea rundt om i steinbedet. De blomstrer tydeligvis på forskjellig tidspunkt. Først kom de hvite som ble etterfulgt av kremgule varianter. Nå er det de blå som blomstrer og litt senere på sommeren kommer en litt dypere blå variant til å sette i gang med sitt fargesirkus. 

Jeg jobber absolutt ikke etter noen hageplaner når jeg anlegger ting i min hage, men tar det litt etter innfallsmetoden. Jeg følte derfor at steinbedet virket litt som en enslig øy plassert på plenen. Vi har derfor begynt å anlegge en steinlagt vei i enden av bedet. Problemet er bare at jeg ikke er sikker på hva den skal ende opp i ... Kanskje en steinlagt sitteplass? Eller en hagefigur som et "point de vue"? Eller en rosekledd pergola? ...eller.... 
Jeg får ta vinteren til hjelp for å finne ut av dette. ;-)
Veien skal fortsette videre bak steinbedet, men det viser jeg ikke i dag, for der har jeg for øyeblikket lagt en tykk presenning som skal fungere som underlag for sand, grus og deretter stein. Slike presenninger på bakken er jo ikke akkurat det vakreste en kan tenke seg.... ;-)

Ha en fortsatt riktig fin dag! 

Kommentarer

  1. Flott steinbed :) Og innfallsmetoden fungerer fint den synes jeg. Kan bli kaotisk, men det gjør ingenting i hagen.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg