Buddhas fingre rører ved en Jacaranda

En av de morsomste tingene ved å anlegge en ny del av en hage er vel å finne ut hvilke planter  man ønsker å beplante den med.
Selv om gjenoppbyggingen av hagen nesten ikke ble påbegynt når vi var i Spania sist, så klarte jeg likevel ikke å holde meg unna noen hagesentre.
I et av disse besøkene kjente jeg en berusende god citrusduft jeg ikke klarte å motså. Den viste seg å komme fra et "Buddhas fingre", et tre innen citrus familien. Det latinske navnet er Citrus medica var. sarcodactyli
Treet har sin opprinnelse fra Nord- østlige India. Frukten består av en mengde fingerlignende fruktdeler som er sitrongule i skallet, men hvite innvendig. De blir mye brukt i Asiatisk matlaging- hovedsakelig i desserter og sauser på grunn av sin sterke aroma. Jeg kjøpte den for den fantastiske duftens skyld. Hele hagen har en herlig, men ikke for påtrengende duft så lenge treet bærer blomster og/eller frukt - og citrustrær har jo alltid en av delene... I Kina og Japan brukes fruktene ofte som luktrenser og  dessuten for å gi velduft til klær som oppbevares i skaper og skuffer.
Selve treet blir ikke mer enn 2,5 til 4,5 meter høyt som fullvoksent. Det blir derfor ofte brukt som tuntre i små til middelsstore hager.
Mitt tre ble plantet i en skråning ned mot en nabohage. Nedenfor dette plasserte jeg et Jacaranda Mimosifolia, siden disse kan blir ganske høye. Mitt Jacaranda er omtrent 4 meter høyt nå og kan bli mellom 5-15 meter som fullvoksent. Både blomster og bladverk er veldig vakre på disse trærne. Det er plassert slik at det ikke vil ta utsikt eller sollys fra meg eller naboen. Derimot vil vi begge kunne nyte den overdådige blomstringen og behagelige duften to ganger i året.
Jacarandas har nemlig en usedvanlig lang blomstringstid på litt opp mot to måneder om våren og kan ofte gjenblomstre i September- Oktober på våre kanter (Costa Blanca.)
Jeg tok desverre ikke bilder av mitt Jacaranda tre siden det ikke var i blomst når jeg kjøpte det, så derfor har jeg like godt lånt et bilde fra nettet:


Jacarandas dyrkes også i områder hvor de sjelden blomstrer. De har nemlig et vakkert, grønt bladverk som minner om mimosatrærnes løvverk.
Jeg kjøpte noen andre planter sist jeg var i Spania også, men de kan jeg kanskje heller skrive om en annen gang

Ha en fortsatt riktig fin kveld!





Kommentarer

  1. Hei Stein!
    Så spennende med den sitrusfrukten! Den har jeg ikke hørt om før. Det må være spennende å ha så forskjellige hager :)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Herlighet........nettbildet avJakaranda ser uvikelig ut.

    SvarSlett
  3. Buddhas fingre hadde en artig frukt - mye rart som vokser og gror. Jacarandatrær i blomst er noe av det vakreste jeg vet. Synd man ikke får blomster på dem her hjemme, men bladverket er ikke helt borte det heller. Nå har jeg bare to potter Jacaranda mimosifolia igjen av sådden flere år tilbake. Den høyeste av dem blir sannsynligvis satt igjen ute neste høst om den ikke skulle begynne å skyte nedover på stammen så den kan reduseres i høyden.

    SvarSlett
  4. Fantastisk bilde av trærne! Nå har jeg kost meg med høsthagen :-))

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg