Berlin Zoo, en hagevandring.

Tiergarten, BerlinJeg må innrømme at jeg vanligvis ikke er særlig glad i zoologiske hager. Om dyr skal være i fangenskap, så bør de ha god plass å boltre seg på- og forholdene bør være mest mulig lik dem de finner i sine naturlige opprinnelsesplasser.
Tiergarten i Berlin ble derfor en gledelig overraskelse, for til tross for at den befinner seg midt i en storby, så har de fleste dyrene fine forhold, bra omgivelser og godt stell. Dyrehagen er forresten, i seg selv verdt et besøk av oss hageglade.
Der er rikelig med grøntområder som er godt vedlikeholdt, frodige og fargerike.

Woodland delen er spesielt interressant for meg som selv holder på å utvikle en skogshage. Her var det nemlig rikelig med inspirasjon, både når det gjelder plantevalg, oppbygging av bed og bygninger og figurer rundt om i parken!

Som de fleste zoologiske hager i storbyer kan dyrene betraktes bak glass i innendørs bygninger, men ofte ser du at disse "burene" er tomme. Dyrene kan nemlig gå uhindret inn og ut i dedikerte områder. Du må derfor ofte speide godt før du får øye på mange av dyrene. De gjemmer seg gjerne i trær, huler eller blandt vegetasjon.

Tiergarten, Berlin

Nedenfor: En nærmere titt på skogsbunnsvegetasjonen: vakre samplantinger av heuchera i ulike fargevariasjoner. Jeg tror jeg må begynne å så disse til våren... ;-)


Denne kjenner du kanskje igjen fra Freia logoen? Fuglen er en Marabou stork. Jeg kunne selvfølgelig ikke la være å fotografere et av våre nasjonalsymbol
Tror det er første gang jeg har sett den i virkeligheten.

Nedenfor:
Bregner har jeg i rike mengder på eiendommen, så nå gjenstår det bare å følge eksempelet nedenfor og plante mengder av dem i større grupper. Kanskje jeg skal plassere dem sammen med lavtvoksende rhododendron og azalea typer, slik som de gjør i Tiergarten?
Gress i skogen vil nok ikke fungere like godt hos meg simpelthen fordi det krever for mye vedlikehold, men hva med et dekke av tykk, grønn mose?

Flere bilder fra Berlin Tiergarten i et senere innlegg.

Ha en fortsatt riktig fin dag! 

Kommentarer

  1. Hei Stein! Så flotte bilder fra Berlin Tiergarten! Jeg har aldri vært der, men som du sier var det jo mye flott for hageinteresserte også. Flotte Heuchera, ja, jeg har bare et par sorter i feriehagen, men den ene gikk ut og uten at jeg forstod hvorfor, så jeg må teste litt mer før det tar av :) Ja, mose må vel være flott i skogshagen din? Du har vel plass til å prøve ut litt forskjellig om du vil. Mose som trives sprer seg i alle fall fort, og det er lett å flytte noen tuer for å hjelpe den. Nyt helgen!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg