Gleder og sorger en vårvinterhelg...

Nå som solen skinner i Oslo og stadig nye vårtegn viser seg i rundt om i hager og kommunale parker dro jeg til vår svenske hage denne helgen med bagasjen full av ulike sorter løk, som liljer, fuchsia, anemoner, liatris og gladioler. Her skulle helgen benyttes til løksetting!

Vel fremme var hagen snøfri og telen borte fra jorden, MEN gråvær og en bitende kald vind fristet ikke særlig mye til hagearbeid.
Jeg fikk gravd ned de mest robuste løkene, men mange poser ble pent lagret i kjelleren og kommer nok ikke til å bli plassert ut før til påske.

Resten av helgen benyttet jeg til små, sporadiske turer rundt om på eiendommen. Jeg høres kanskje negativ ut, men dette er nok den tristeste tiden på året i min hage. Våren har ennå ikke startet opp for fullt, vissent løv og skitt fra vinteren farger det meste brunt, grått og glissent. Da er det godt å fokusere på vårtegnene. Mine hvite helleborus Niger har jo blomstret siden Januar, så de er det alltid like fint å se. Primula som står lyst langs elvebredden hadde så vidt begynt å blomstre denne helgen. De er ikke så store ennå, men det er jo normalt på denne tiden av våren.

Jeg beklager forresten kvaliteten på bildene. Jeg hadde glemt kameraet hjemme, så mobilen fikk gjøre nytten. Vind og kjølig vær gjorde nok sitt til at bildene ikke ble skarpere....


Inne i skogen var ting ikke kommet fullt så langt, men da er det jo alltid godt med eviggrønne planter, så notat til meg selv: Husk å plante mer av det fremover. ;-) NB: Kjøp noe som ikke er delikatesse for visse "middagsgjester" i min hage...


Rådyr og elg må nemlig hatt et skikkelig party i skogen min i år, for aldri før har jeg opplevd så mange busker og små trær fullstendig ribbet for knopper, blader og grener! Selv de fleste orientalske juleroseplantene er spist opp til roten. Jeg får håpe måltidene i det minste reddet noen dyreliv gjennom vinteren....


Bildet til høyre:
Ikke lett å se, men den lille stilken på bildet var en gang en ganske frodig og fin Mahonia busk. Bladene er både taggete og harde så det kan da ikke ha vært noen særlig behagelig å konsumere dem...

De fleste rhododendron plantene har lidd samme skjebne som den på bildet ovenfor. Heldigvis har jeg en del av dem i overgangen mellom plen og skog. Der har noen tilmed bevart knoppene, så er jeg heldig....

Mitt relativt nyanlagte rhododendronbed ved steinbedet ser også ut til å ha blitt skånet for rådyrangrep, så etter hvert får jeg kanskje fokusere på å ha slike busker i mer åpent terreng og heller satse på grønne busker innover i skogen.

En ting som oppleves mer frustrerende er at de fleste japanske lønnetrærne hver eneste vinter blir spist opp til roten! Det gjør at de aldri får bli noe annet enn små dvergplanter. Jeg skulle jo gjerne sett at de ble til fine små trær... men det blir litt for stor jobb å pakke inn alt jeg er redd for, så da får jeg heller leve med ting på naturens premisser...

Magnolia trær kommer jeg nok også til å gi opp å kjøpe flere av, for visst kommer det bladverk på dem til slutt, men hver eneste vinter spises samtlige knopper opp. Det skulle jeg nok klart å leve med - om ikke stammene også skades stygt slik at de stakkars trærne må starte kampen om overlevelse fra roten hver eneste vår...

Denne gangen oppdaget jeg forresten at vånd/jordrotter har klart å grave seg under drivhuset og inn i bedet hvor kiwi og drueranke er plantet.
Det skal bli spennende å se om de har spist opp røttene på disse til våren... Jeg har jo opplevd å miste veldig mange prydtrær, busker, løkvekster og stauderøtter har blitt spist opp nedenfra tidligere år...

Men når det blir skikkelig vår er det meste glemt. Noe overrasker alltid positivt. Andre planter forsvinner. Vi som har hage omgitt av naturen får vel bare leve med at vi har litt større svinnprosent enn mange andre...?

Ha en fortsatt fin dag



Kommentarer

  1. Her stryker også juleroser og diverse annet med, men rhododendron har dyrene ikke gitt seg på (ikke ennå ihvertfall). Det er så trist når plantene forsvinner på den måten, men det er vel "prisen" man får betale for å bo på en tomt som er nabo med naturen.
    Så fine Primulaene dine er forresten - skikkelig fargeklatter:-)
    Håper du får en fin våruke!

    SvarSlett
  2. Det er nok ikke enkelt å få plantene til å stå i fred. Kanskje du kan snekre små flyttbare rammer/ tak til å ha over noen av de til beskyttelse? Jeg hadde klaget jeg også! Trist at planter skal bli rådyrmat...

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  3. Hej Stein!

    Så tråkigt att få de kära växterna skövlade och det kommer tyvärr att hända igen. Vi bor ju också på landet och för fem,sex år sedan satte vi upp Allox när runt hela trädgården. I början försökte vi skydda enskilda växter med nät men i längden fungerar det inte, växterna växer ut genom nätet och de blir ju fler med åren och det var ett jättejobb med att fixa alla nät - och det var inte snyggt, det var hiskeligt fult rent ut sagt.

    Vi inhägnade hela trädgården med Allox nät, i början var jag väldigt emot att inhägna trädgården men nätet är väldigt diskret och idag ser jag det knappt, man vänjer sig snabbt och det har fungerat i alla år. En liten investering och en del jobb men det är det bästa vi gjort, nu kan vi sova gott på nätterna. Det blir dyrare i längden att köpa nya växter och det är värt mycket att veta att växterna får vara ifred.

    Bara en idé...

    SvarSlett
  4. Ups da! Jordrotter/vånd gjør kanskje mere skade enn rådyrene og er vanskeligere å stoppe. Når røttene er spist opp, er jo plantene ødelagt. Triste greier.
    Her har jeg fått rådyr i hagen etter at flere åkre er bygd ned med hus de siste årene. Og da er det nok de som har stusset de to små rhododendroene mine. Trodde det var vinden. Men rhododendron kommer igjen med nye greiner, selv om det tar tid.
    På løkene bruker å legge over armeringsnetting, grener eller noen vinballongkurver i metall. Det hjelper litt, men en kan ikke legge over alle i en hage.
    Flotte primulafargeklatter har du iallefall! Det har kommet lengre til deg enn her til meg.

    :-)

    SvarSlett
  5. Ingen erfaring med jordrotter, men går det med feller ? Rådyr spiser etterhvert alt, de smaker ihvertfall.
    I fjor fjernet vi siste rest av nettinggjerde i et hjørne av tomta. Ellers hadde vi armeringsnett 180 høyt,
    Men når tulipanene kom med knopper greide de å bryte seg inn der vi hadde netting. Nå er det armeringsnett der også! Vi har plantet til, så det dekkes etterhvert til.
    Men det er jo ikke mulig når en har en såpass stor eiendom som dere har.
    Det går jo å prøve seg på litt "rådyr sikre" planter, men erfaring har vist oss at alle små busker og trær må beskyttes med netting de første årene.
    Ser at en "hagevenn" i nabolaget har gjort det med alt han plantet i fjor, (også syrinene)
    Lykke til. :-))

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg