En titt på drivhushagen før ferien tar til...


Merkelig nok er drivhushagen kanskje det stedet på eiendommen jeg oppholder meg minst i. Det skyldes nok at jeg alltid får et snev av dårlig samvittighet når jeg beveger meg inn dit. Her har jeg hatt mange planer som lenge har ventet på å bli fullført. Det blir nok med ventingen i år også.....
Likevel gleder jeg meg over denne hagen og blomstringen der. Jeg begynte jo å dyrke roser der for noen år siden. De ser ut til å trives godt i denne delen av eiendommen og stadig nye tilskudd blir lagt til.


I år har jeg konsentrert meg om å plante noen sorter langs det svarte stakittgjerdet som omgir den ene delen av drivhushagen. Jeg har prøvd å begrense meg til tre sorter som gjentas langs hele gjerdet:
De er, Grootendorst, Louise Odier og Constance Spry. Jeg vet det kanskje er litt merkelig å plante en klatrerose langs hele gjerdet, men jeg skal prøve å være flink med oppbinding og beskjæring....
Jeg regner ikke med så mye blomstring i år, men kanskje om noen år...?

Bildet til høyre; Louise Odier begynte jeg å plante alt i fjor. Jeg har bare spedt på med flere planter. Hun er en vakker sort som kan bli opp til 1.2 meter høy, med fine "gammeldagse" roser som dufter middels sterkt. Bladverket er litt matt, men hva gjør det når hun kvitterer med gjenblomstring stort sett hele sommeren?

Bildet nedenfor: Pink Grootendorst er en såkalt "nellikrose" med små, fylte blomster. Den danner etterhvert fine, tette busker og blomstrer rikelig i Juni-August. Den trives godt på eiendommen vår, så den var selvsagt som "hekkplante" langs drivhusgjerdet.


Bildet til venstre. Jeg har plantet roser langs inn- og utsiden langs drivhushagens gjerder. Jeg håper og tror det kommer til å bli en frodig og fargerik hekk om noen år?
Jeg bør nok plante noen tidlige stauder som trives blant slike roser. Jeg ser for meg noe i blå/lilla toner. Forslag mottas med takk :-) Har du noen kombinasjoner som trives med- og passer i fargeskalaen til roser i ulike rosavarianter?

Ellers i drivhushagen har jeg stauder og roser i skjønn/uskjønn forening. Det har seg nemlig slik at tidligblomstrende stauder har det med å vokse seg lange og skrantne etter at de er ferdigblomstret hos meg. Siden jeg ikke har vært i Svenskehagen så mye denne sommeren, så har det blitt rene jungelen der inne, noe som gjør at rosene har kommet totalt i skyggen av all bladveksten. Utrolig nok blomstrer mange tidlige stauder ennå- som akeleier! Jeg tror det er første gang jeg opplever det i midten av Juli!?
De har også blitt usedvanlig høye i år. Sorter som vanligvis blir 40-50cm høye var nå rundt 150cm. Desverre fikk jeg ikke tid til å finne frem saksen, men da har jeg jo noe å gjøre i ferien.... ;-) Sorten til høyre mener jeg er "White Barlow".
De nedenfor er "Blue Barlow".



Nedenfor:
Og jeg som trodde jeg hadde valgt lavtvoksende plantetyper i forkant av bedet...De sølvbladete staudene i forkant er den toårige Lychnis Coronaria. Jeg setter stor pris på bladverket disse har. Blomstringen er også fargerik, selv om noen kanskje opplever dem som litt for prangende. Det gjør ikke jeg. Jeg er like glad i blomstene som blader. Ikke mye blomstring ennå, men så og si alt i bedene er proppfulle med knopper, så dette lover godt!


Til venstre: Mellom busker og stauder har jeg plantet en koselig bunndekker; Bellis Perennis. Den sprer seg sakte, men sikkert, noe jeg gjerne lar den gjøre. Jeg er forresten veldig glad for å se at jeg antagelig har klart å utrydde skvallerkålen (Aegopodium Podagra) som invaderte drivhushagen i fjor!
Ikke et eneste blad å spore denne sommeren. Jeg kan ikke si jeg savner den :-D
Lenger inn i drivhushagen står flere av mine uferdige prosjekter. Kanskje jeg får jobbet litt videre på dem i år? Bare jeg får klippet og beskåret i bedene mine først....


Ha en fortsatt riktig fin dag.


Kommentarer

  1. Så frodig og fint, skjønner godt at du heller vil være rundt om enn inne i drivhuset :) Blir flott med de rosene nlangs gjerdet når de får et par år på baken. Jeg har ikke noen erfaring med samplanting med roser - hos meg går det mest i brennesler. Men har vel lest at Lavendel blir mye brukt, og flere sorter Salvie er visst også fint. Hvor tidligblomstrende de er blir en annen sak...

    Ikke lett å planlegge når enkelte planter blir tre ganger så høye som de pleier. Flere sorter hos meg er høyere enn normalt i år, det skyldes kanskje den lange/kalde våren? Mer blomstring enn i fjor også, og det er selvsagt helt greit :) Fin uke til deg!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg