Et lite tre ... eller ti...?

Etter høsten i fjor bestemte jeg meg for å ikke starte opp noen NYE prosjekter i svenskehagen denne sommeren. Det "løftet" har jeg tenkt å holde.... Jeg vil heller konsentrere meg på å fullføre prosjekter jeg hadde startet opp men ikke rakk å ferdigstille i fjor.
Opprinnelig var jo også tanken at jeg ikke skulle kjøpe så mange nye planter i sommer. Der må jeg ærlig innrømme at jeg har "feilet" stort.
Jeg har nemlig ikke helt klart å la være med å anskaffe meg en del nytt denne sesongen også.
Tanken er god, men når en, hele vinteren, sitter og ser på bilder av de ulike beder og åpninger rundt om i hagen, så er fristelsen stor for å tenke at "i det hjørnet trenger jeg et lite tre. Det hadde vært fint med en busk til å komplementere farger og løvvekst i det bedet..." og så videre....

Når planteskolene så er bristeferdige med spennende planteutvalg blir det jo veldig vanskelig å ikke falle for fristelsen en gang.... eller to.... eller 10-12 ganger...?

Og sånn har det seg at jeg plutselig har brukt det meste av min tid i Svenskehagen til å plante nye busker og trær denne våren...

Som de nedenfor:
Jeg er veldig glad i frukter. Spesielt moreller og fersken, så det hadde jo vært utrolig fint om jeg kunne høste dem fra egen hage.
Morelltrærne tror jeg skal klare seg fint, for jeg har jo mange typer kirsebær, plommer pære, eple og aprikos fra før. Flere av disse har jo samme herdighetssone som nettopp moreller (Prunus Avium). Jeg har derfor kjøpt inn 3 stk trær. Jeg vet ikke sorten, men på tysk solgtes de under navnet "Grosse Schwarze Knorpelkirsche". Mer vet jeg ikke om sorten, men håper den smaker like godt som det tilhørende bildet av bærene ser ut ;-)



Ferskentreet vet jeg litt mer om: Prunus Persica "Melred". Det får enkle, rosa blomster på våren og store, saftige frukter på høsten (August-September) ifølge produsenten. Sorten fremsto i staten Washington, nær Seattle, skal være forholdsvis hardfør og kan bli opp til 4 meter høyt. Siden jeg ikke er sikker på om min hage har riktig hardførhetssone for dette treet kommer jeg til å plante det i solveggen i sør/øst til gjestehuset vårt. Der bør det få de beste forholdene gjennom både sommer og vinter? Uansett. Den som intet våger, intet vinner....

En annen "vågeplante" jeg skal teste i år, blir et Morbærtre som produserer svarte bær. Latinsk navn:
Morus Nigra.
Morbærtrær trives jo best i tørr jord og er en kalkelskende plante som kan bli et 3-4 meter høyt tre. Det er avhengig av sol og varme for å produsere bær. Varme, tørre somre pleier det å være nok av i vår del av Sverige, så jeg er mer bekymret for om treet vil takle de kalde vintrene vi pleier å ha!

Min plan er å plante treet i solsiden ved "det nye drivhuset". Det vil bli plantet Sør/østvendt og skal stå mest mulig beskyttet mot vind og kulde.

Nå er det ikke bare spiselige planter jeg har kjøpt, men også andre busker og trær jeg synes er litt spennende eller annerledes, som de to typene Sambucus (Hyllebær) på bildet nedenfor.
Svarthyll har spiselige blomster og bær. Begge deler kan brukes til å lage saft, vin og gele. Men vær klar over at resten av planten er giftig.

Fra før har jeg to svarthyllvarianter. Begge disse har burgunderfarget bladverk:
Sambucus Nigra "Atrorubens" og "Black Lace". De er to vakre busker med sitt mørke bladverk. Nå har jeg altså bestemt meg for å gå motsatt retning og har kjøpt et med mintgrønt/gult bladverk:
Sambucus Nigra "Aurea", samt en busk med variegerte grønne/hvite tegninger på bladene:
S. N. "Pulverulenta"
Begge disse buskene regner jeg med å plante nær Woodland hagen.



Ha en fortsatt riktig fin dag.


Kommentarer

  1. Det er det med disse forsettene med innkjøp da :-)
    Kjenner oss igjen. Vi kjøpte et oppstammet /henge mobærtre for noen år siden. Det blir ikke høyere,gir masse bær og har greid seg bra her.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  2. Spennende greier, forstår godt at du blir fristet. Jeg har prøvd å få tak i fersken en stund, men her virker det å være umulig, de har bare sorter som ikke er navngitt, tror jeg må bestille. Har til og med kjøpt en diger krukke som står klar.
    Ha en fortsatt fin dag. Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Ikke vanskelig å la seg friste nei ;-D Jeg kjenner følesen og har allerede gått i handlefellen flere ganger i år ;-)) Lykke til med de nye trærne! Og ha en flott pinsehelg!

    SvarSlett
  4. Det er lett å la seg friste, og det blir jo så fint:) Lykke til med trærne!

    SvarSlett
  5. Hej Stein!

    Att köpa växter skall du inte ha dåligt samvete för, det finns betydligt värre saker än vackra träd och buskar man kan göra av med pengar på.

    Jag köper växter varje säsong men det sker alltid med eftertanke och sällan några impulsköp. Jag har inte längre några planteringsköer som stressar så det känns onekligen mycket bättre.

    Lycka till med dina nya träd!

    SvarSlett
  6. Det er jo veldig gøy med frukttrær! Tenk på all den gleden man forhåpentligvis etterhvert får av å høste egen fruk og så mye godt man kan lage:) Ha en flott uke!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg