En titt på steinbedet.

Nå som sol og sommer endelig har kommet til Østlandet (og svenskehagen) så burde jo dette innlegget handle om hvordan hagen nå ligger der badet i sol. Men når jeg var i nabolandet denne helgen, var det ikke så mye sol å skimte. Det føltes både vått og surt å luke ugress, kantklippe og plante noen busker og trær.
Det gir ikke den helt store inspirasjonen til å ta så mange bilder, men noen ble det likevel.

Steinbedet vi anla høsten for snart to år siden har klart å holde seg bemerkelsesverdig ugressfritt så langt. De små plantene jeg plasserte der ser ut til å stortrives. Ikke verst i en hage hvor jeg ellers føler plantene vokser i sneglefart. Jeg vet det skyldes både manglende/ujevn vanning, næringsfattig sandjord og stor konkurranse med ugress de fleste steder. Rikelig med sultne rådyr, vånd, grevling og diverse andre skadedyr må også ta sin del av "æren" for at veldig mange av hagens planter fungerer mer som delikatessebord for en sulten mage, heller enn å strutte av sunnhet og liv.

Da er det jo alltid like gledelig å se at noe likevel blomstrer..!?
På bildet ovenfor er det hvit Vårfloks, variegert floks (Phlox Prcumbens Variegata) og enda en krypfloks (Phlox Subulata "Scarlet Flame" som skaper litt farge i steinbedet.


Bildet ovenfor:
Ikke så mye blomstring kanskje, men en arabis variant jeg desverre har glemt navnet på. Den har blomstret flere uker alt. Den er i selskap med Sedum Spurium "Purpurteppich" som ikke vil blomstre på mange uker ennå.
Den "Gressaktige" planten i forgrunnen er jeg faktisk ikke sikker på ennå, men finner nok ut av det så fort den kommer i blomst ;-)

Nedenfor:
Den blomstrende planten i midten/til høyre er en Arabis "Pinkie" Bak den (til høyre) er en dianthus variant med grått bladverk og rosa blomster om jeg ikke husker feil..?
Til venstre en liten klynge med Asarum Europaeum og en småbladig hosta variant.


Nedenfor: Noen Oxalis Adenophylla med sølvfarget bladverk kommer etter hvert til å få hvitrosa, enkle blomster. De gresslignende bladene tilhører Triteleia løk som er plantet i små klynger flere steder rundt om i steinbedet.
Den lille planten med en enslig ceriserød blomst øverst til høyre på bildet, er en selvsådd Tusenfryd:  Bellis Perennis



Bildet nedenfor: Til venstre for steinbedet har vi anlagt et Rhododendron bed mot plenen. Dette ble gjort i fjor og vi er allerede ganske fornøyde med utviklingen der.
I Woodland hagen (hvor de fleste rhododendron plantene våre er plassert, opplever vi til stadighet at rådyr (?) snauspiser dem. Der hører det med til sjeldenhetene om vi er så heldige å få se litt blomstring siden blomsterknoppene er populært "snacks". Merkelig nok rører de ikke rhododendron plantene på bildet nedenfor. Kanskje de ligger litt for åpent til for lettskremte rådyr?


I år tror jeg derfor jeg skal få mulighet å se litt rhododendron blomstring i nettopp dette bedet. Mange av knoppene er i ferd med å springe ut i blomst, som . R. "Germania" busken på bildet nedenfor.



Robotklipperen vi kjøpte for to somre siden har forresten oppført seg eksemplarisk i år. Den kjører seg nesten aldri fast lenger og holder plenen striglet som om den skulle være del av en golfbane... i mine øyne... ;-)
Kanteklipping må vi derimot gjøre manuelt ennå

Kommentarer

  1. Hei Stein.
    Så fine stauder, det som er fint med steinbed er at det blomstrer litt til forskjellige tider synes jeg.
    Tuer med små blomster i alle farger er bare så vakkert.

    Du har så fin og spennende hage her er litt for alle sansene, men ja det skal holdes i orden å klippe plen og kanter er det kjedeligste jeg gjør, men så blir det fint.
    Ha en strålende dag, vi får håpe solen og varmen er kommet for å bli.

    SvarSlett
  2. Oi, det var litt av et bed! Gøy med steinbed, har bare prøvd meg medf vekslnde hell i feriehagen. Hos meg blir de vintergrønne gnafset om vinteren, og de minste overskygges av større planter. Så jeg har vel bare ikke planlagt godt nok. Spennende bladverk på Oxalis Adenophylla!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg