Rosesommer


Noen "diller" gror så sakte frem at en plutselig en dag stiller seg spørsmålet om hvor i all verden den interressen kom fra. Jeg har det slik med rosebeplanting i hagen. For noen år siden hadde vi knapt nok en eneste roseplante. Nå er de stort sett spredt over hele eiendommen. Og stadig flere dukker opp. Nå på sensommeren er det ikke tvil om at hagens ukronede dronning nok må tildeles nettopp roser.
På bildet til høyre er Tantau rosen "Camelot" i full blomst. Den vokser opp en rosebue ved inngangen til drivhushagen.
Den har ikke blitt så høy ennå (i sin andre sommer her hos oss) Kanskje rundt 150cm høy, men den er så vakker med sine ceriserosa blomster med "fregner" i litt dypere toner.
Duften er lett. Den kan bli opp til 3 meter høy og trives opp til sone H5.

På bildet nedenfor har Kordesrosen "Alchymist" kommet i blomst. Den vokser opp langs en rosebue til det som en gang skal bli inngangen inn til kjøkkenhagen. Alchymist er en klatrerose med medium, fruktig duft og fylte blomster i variasjoner fra "gul" til rosa. Selve blomstringen gir intrykk av at rosen er ferskenfarget. Planten blir opp til 350cm høy og kan trives opp til sone H5.


På drivhustrappen har Austinrosene "Munstead Wood" gledet oss med sin blomstring flere ganger i sommer alt. Blomsterfargen er dyp purpurrød med rød/ceriserosa midte. De dufter kraftig av gammeldagse roser, Disse skal etter hvert plantes ut i "ildbedet" vi har i skråningen bak hovedhuset.
De her herdige til sone H4.

Nedenfor er det Nellikrosen "Pink Grootendors" som står i drivhushagen og titter inn i drivhuset.




Bildet til venstre:
Klatrerosen "Rosenholm" vokser opp langs en betongsøyle i drivhushagen. Den får små, lett fylte, rosa blomster som kan minne litt om dem en finner på rosen "The Fairy". Utviklet av Poulsen. Den blomstrer gjentatte ganger fra Juni til September, har svak duft og kan bli opp til 3 meter høy. Hos meg er de høyeste eksemplarene ikke lenger enn 170cm
De takler sone H4.

Nedenfor:
Ett bed ved innkjørselen har fått flere bunndekkende, røde roser i sommer.
Her har jeg satset på sorter som:
"Ingrid Bergman", "Champlain", "Adelaide Hoodless" "Red The Fairy", "Nina Weibull", "Velvet Cover" og "Rote Max Graf". De fleste ble plantet i sommer, så de har ikke rukket å bli så omfangsrike ennå. Men til neste år...!?



Langs gjerdene til drivhushagen har vi også plantet en del ulike sorter roser. Blant annet sortene "Heritage", William Baffin, Pepita Flower circus, Pink Grootendorst, Constance Spry med flere.


Nedenfor: Austinrosene "Crown Princess Margareta er en flott sort som blir mellom 120-150cm høy, får kraftig duftende, fylte roser i aprikos- oransje. De står plantet i potter ved hoveddrivhuset, men skal, etter planen, plantes i "Ildbedet" på inngangssiden av hovedhuset vårt. De er herdige til sone H4.


Til høyre:
Jeg er usikker på hvilken rosesort dette er. Kan det være "Fruhlingsmorgen"?





Nedenfor:
Den ferskenfargete rosen "Holiday Island Jalitah" ble innkjøpt og plantet i fjor sommer. Den ser ut til å være en sterk sort som har klart seg veldig fint gjennom vinteren. Dette er en tehybrid som ikke blir høyere enn 60cm, Den er herdig til sone H4 og har en sart, ferskenfarge med rosa felt ytterst på kronbladene. Disse rosene har jeg plantet i "ildbedet" ved hovedhuset.





Til venstre:
Enda en rosesort jeg er litt usikker på. Den befinner seg i drivhushagen og ser ut til å trives der.



Jeg ønsker dere en fortsatt riktig fin dag! 





Kommentarer

  1. Kan den ene rosen du er usikker på være Lavendel dream? Ligner litt på min nemlig ;) Heldige du som har så mye roser!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan. Jeg tror ikke det er en Lavender dream. Jeg kan ikke se å ha kjøpt en slik, men den havnet rett inn på ønskelisten min når jeg fikk lest litt om den ;-)
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  2. Sannelig trives rosene også hos dere!
    Den første ukjente minner mer om klaserosen 'Escapade'. En gammel, blomsterrik sort jeg er veldig glad i. 'Fruhlingsmorgen' har liksom lenger "øyevipper" og helt enkle blomster.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose. Jeg tror du har helt rett. Jeg ser at jeg kjøpte inn en "Escapade" for noen år siden. Jeg har antagelig bare ikke lagt skikkelig merke til den når den har blomstret før.
      Takk for oppklaringen! :-D
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  3. Mmmm,nydelige rosebilder! Jammen har du fått mange flotte roser i hagen og du har helt rett, rosedilla kommer egentlig smygende inn på en og plutselig er en helt hekta.
    Har bare noen av rosene du har og favoritten er Munstead Wood som er ny av året, men du verden for en rose! Helt utrolig flotte store bløtkakeblomster i den lekreste farge og med en helt vidunderlig duft.
    Og så har jeg både William Baffin (ordentlig tøffing i den tøffe fargen da) og rød Grootendorst (også ny av året) som leverer helt utrolig bra med sine flotte nelliklignende blomster.
    Morsomt å lese om de andre rosene :-) Kos deg med alle de flotte rosene!
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  4. Hei! Artig beskrivelse av dille som vokser sakte fram ;) Jeg har ikke så mye erfaring med roser, men synes de fleste er nydelige blomster. De få jeg har i feriehagen har gått for lut og kaldt vann i sommer, det henger trolig sammen med at jeg ikke var der da de blomstret som finest. Dårlig gjort fra min side, de hevner seg kanskje til neste år...
    Var en gang innom et nettsted hvor det var samlet utrolig mye roseinnfo, lurer på om det var denne: http://www.helpmefind.com/rose/index.php

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg