Planlegging for kommende sesong

Vinteren kan i grunnen være en ganske fin tid å bli kjent med hagen sin på. Spesielt når et tynt lag snø "visker ut" former og konturer, men samtidig fremhever hagens linjer. Jeg har derfor tatt en god del bilder av eiendommen vår når snøen dekket hagen med et lett slør.



Spesielt "Woodland delen" blir inspisert grundig da. Enda vi har hatt eienendommen i 10 år nå, prøver jeg fortsatt å finne ut hvordan jeg vil hagen skal se ut. Jeg tegner med grove streker oppå bilder slik jeg kan forestille meg å gjøre endringer med en del av hagen. På den måten får jeg en svak formening om hvordan ting kan komme til å se ut. - Som på eksempelet nedenfor. Overgangen til Woodland hagen. Der er det stort sett bare ugress om sommeren. Til våren håper jeg å legge veiduk og fylle på med sand for å forme ugressfrie skogsstier.


Programmet jeg benyttet er "Paint" som kommer som standard på alle windows maskiner.

Bildet nedenfor: Når det gjelder planer for beplanting av bed er det bedre å finne frem bilder fra sommeren som var. Da er det lettere å se på det hele med et litt mer kritisk blikk.

Likevel, er det også flott å studere slike sommerbilder på den årstiden vi er i nå. Hvordan vil det for eksempel se ut om jeg gjentar en del planter som alt er plassert i bedene..?


Det tester jeg med "cut and paste" teknikk. (for anledningen markert med rødt for å vise hvor jeg har limt inn noen forslag.)


Endringene på bildet over er bare ment som eksempler. Jeg kommer nok til å fylle bedene på en litt annen måte..

Jeg skulle gjerne vite hvordan andre gjør dette?
Hvordan planlegger du hva du skal gjøre i hagen til våren?




Kommentarer

  1. Lurt å gjøre det sånn. Her er det nok ikke like skikkelig planlegging. Det er akkurat som om planene bare svever oppi en sky inni hodet, og så får vi se om jeg klarer å plukke ned noe mer konkret etter hvert. Drivhuset er forresten konkret, men planene fortsatt litt diffuse. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende med drivhushplanene dine, Ingeborg :-D
      Ja, jeg har det også med å la planene stort sett leve i hodet- mest fordi jeg ikke har funnet et program jeg føler virker helt som jeg ønsker. Men det er ikke alltid så lett å se for seg hvordan ting kan gjøres på andre måter. Spesielt gjelder det i Woodland hagen hvor jeg ofte ikke ser "skogen for bare trær.." ;-)
      Ha en fortsatt fin dag og lykke til med drivhusplaner
      Stein

      Slett
  2. Hej Stein!

    Att teoretiskt försöka planera trädgården fungerar inte alls för mig, jag sätter mig på platsen och i bästa fall får jag en vision om hur det kan se ut, både vad gäller struktur och vilken typ av växter som passar in i sammanhanget. Jag börjar med strukturen och inhandlar växterna sist, inte tvärtom.

    När det gäller gångarna i ett woodland skulle jag inte sätta sand. Dels är sand ett främmande material i denna miljö, det har en skarpt avvikande färg mot de gröna, lummiga planteringarna så det blicken kommer att dras till är just gångarna och inte planteringarna.

    Sand är också problematiskt i en miljö som har mycket organiskt nedfall som löv, barr, kvistar, blomrester ja, allt som dalar mot marken. Det syns omgående på sandunderlaget och kommer snabbt att se skräpigt ut, svårt att plocka rent ur sand. Ganska snabbt bryts det organiska materialet ner i sanden och bildar jord.

    Ett material som fungerar utmärkt på gångar i woodland miljö är täckbark. Det kontrasterar inte mot omgivningen som sand gör och det ser inte skräpigt ut även om det ligger en massa löv och barr på gångarna.

    Täckbark förmultnar också så småningom och bör fyllas på ca vart tredje år men man får väldigt trevliga och mjuka stigar att gå på som smälter väl in i den omgivande miljön.

    Bara lite funderingar från mig.

    Allt gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla. Takk for veldig fint tilbakespill :-) Ja, jeg er enig i at det er best å starte med strukturen og deretter velge plantene til sist. Jeg er nok for utålmodig for det... ;-) så jeg har ofte kjøpt inn planter før bed er forberedt, noe som gjør at jeg sliter med ugress og et rotete inntrykk i mange bed.... Og jeg vil jo gjerne gjøre litt over det meste av hagen. Ellers tar skogen helt overhånd...
      Jeg er enig med deg i at det er mye finere med dekkbark på skogsstiene. Det har jeg benyttet i flere år, men jeg har flere hundre meter skogsveier og klarer ikke å lage nok bark til dem. Jeg planlegger derfor å benytte ulike typer veidekke. Ved inngangen til skogen går hagen fra elvehage, med mye sol og tørketålende vekster- til woodland. Der er det jeg ønsker å benytte sand/grus. Litt lenger inn i skogen kommer jeg nok til å fortsatt benytte bark og kanskje stein og sementheller?
      Jeg setter alltid pris på dine gode råd og får mye inspirasjon fra din vakre hage :-)
      Ha en fortsatt fin dag.
      Stein

      Slett
  3. Jeg får ideer etter hvert som hagen tar form, men jeg er ikke god til å tegne meg frem til resultater. Jeg ser og ser på de plassene som skal endres. Og så har jeg formeninger om plantevalg og utforming, så formes det litt etter litt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemeldingen Furulunden :-)
      Ha en fortsatt riktig fin dag
      Stein

      Slett
  4. Hos oss er det nok Lars som ser for seg hvordan endringer kan gjøres og hvordan det vil se ut. Kanskje ut ifra bakgrunn med kunst og arkitektur, ser han det for seg, men må nok ofte skisse det opp for at jeg skal "se" det for meg.
    Lykke til med stiene :-)

    SvarSlett
  5. Du verden, for en smart og grundig metode for planlegging!
    Jeg skisser, skisser og skisser.... Av og til med rutepapir hvor jeg lager symboler for ulike planter og farger. Og så går jeg ut og gjør noe helt annet :)

    SvarSlett
  6. Trevligt att se några vinterbilder också. Visst är det ett pyssel med att få växterna på rätt ställen. Du är verkligen duktig på att åskådliggöra planerna.
    Jag flyttar helt enkelt växterna när de är fullt utvuxna även om det är mitt i sommaren. Sen får jag förstås vattna, vattna och vattna men det är det värt. När det gäller plan för vårens lökar gör jag som du. Fotar och ritar in var jag ska plantera till hösten. När jag ritar rabatt från början skissar jag för hand.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg